Kan randfundament blive til “punktfundament”

Hjælp mig og spørg ikke for meget 😵‍💫 jeg er kørt godt træt i det 😞

Buttom Line har jeg haft en håndværker gående som jeg fyret! Han er udenfor pædagogisk rækkevidde.

Nu står jeg med dette rand fundament og et kæmpe badebassin 😕

Jeg vil gerne undgå, at det skal bygges op som betondæk (det store hul). Det bliver for omstændigt og kostbart. Kan jeg fylde hullet op med jord/grus/lega - what ever, og lægge strøerne af på den kant der er mellem 1 og 2 “kant’ rundt (zoom ind på det øverste billede”. Samt tilføre noget ventilation, så der kommer luft ind mellem isoleringen og jorden. Som et punktfundament.

Det lille hul bliver bad og her bliver støbt betondæk.

Vi er i en kolonihave. Denne lille tilbygning sættes på et bjælkehus med punktfundament.

Hvorfor skulle det være betondæk det nye…. Spørg mig ikke…. Men nok fordi jeg ønskede det på badeværelset med fliser og gulvvarme. Og blev overtalt til det.

Det store hul bliver til et værelse.

Håber I kloge folk kan guide mig. Det tømrerfirma jeg har kontakt med mener ikke at løsningen herover er mulig men de går også med liv og seler. Uanset hvad vil de ikke tage ansvar for arbejde udført af 3. Mand. Helt fair. Jeg søger en enklere løsning end betondæk. Og så laver jeg det gerne selv. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er godt nok meget fundament at lave for en tilbygning på et havehus…
Ret bunden af med grus, fyld op med flamingo og læg gulvspånplader direkte på en radonmembran. Så slipper du for at støbe, men det er jo ikke mere end nogle få m2 der skal blandes i en blandemaskine for at støbe det. Det skal alligevel gøres i badeværelset.

Strøopbygningen vil jeg fraråde, da den er dyrere og mere besværlig end at støbe et gulv med det du har i dag.

Selvbygger med stort S. 
Taaak. Det lyder til at det er noget jeg selv kan kaste mig over når vejret bliver lidt bedre. Er rimelig gør det selv.

Hvis jeg vælger gulvspånplader lægges de “løst  ovenpå flamingo/radonunderlag? ​

Jeg vil stadig i den øverste “del” af randfundsmrntet lægge strøer og knauff isolering. Det kan vel godt lade sig gøre? Og så gammelt trægulv øverst. 
Du vil have strøer ! !
Det enkle er at støbe beton når du alligevel skal have gang i det. Her bruger de almindelig flamingo med trykstyrke S60
Den næste er flydende gulv, altså at rette bunden omhyggelig af, Dybde regner du ud ved at lægge sammen ( gamle brædder plus gulvspånplade, og flamingo isolering ) Der skal også radon spære i, men det fylder ikke noget. Her skal du bruge en noget dyrere isolering da det skal have trykstyrke mindst S150 i dit tilfælde. 
Du kan godt lægge strøer ud til dine gulvbrædder, som du beskriver. De skal så kiles op så de ligge på linje og vandret.  Her kan du også bruge S60 flamingo isolering. Radon spærre maks 1/3 nede i isolering. 
Jeg mener ikke der skal være udluftnings huller i nogen af de nævnte konstruktioner

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik, tak for respons 🙏

Det jeg forestillede mig nedefra:

- grus (skal det stampes eller blot fordeles jævnt, løst? )
- flamingo
- gulvspånplade (kan lægges af på kant, se billede)
- radonspærrer
- knauf isolering
- strøer
- trægulv

Er det helt sort? 🫣

Alternativ skal jeg vælge beton som du skriver men det vil jeg nok ikke selv kunne (jeg betaler mig fra bareværelset)…. Derfor anden løsning her i dette værelse som jeg selv kan rode med. 

Kant hvor gulvspånplade kan lægges af på
Annonce
Du er helt på vildspor. 
Hvis du går med min løsning med gulvspånplader på flamingo, skal den ligge svømmende. Dvs. den skal kun ligge på flamingoen, og der skal ikke bygges på med strøer eller lignende ovenpå.
Kan du lave den løsning, kan du også blande 2 m3 beton i en blandemaskine og rette af.

Uanset hvilken løsning du vælger skal afretningsgrusen komprimeres med en pladevibrator.

Selvbygger med stort S. 
Ok tak 👌 ​
Vil du bruge strøer, så skal der ikke være gulvspånplade. 
Hvis du bor på Sjælland så har vi lidt forskellig sprog. Her er grus sten på 4-5 mm og opad. Det under 4 . 5 mm kalder vi sand. På Sjælland har jeg en erfaring for at alt kaldes grus.
Der er ikke krav til grus / sand nederst, da flamingo i sig selv er kapillar brydende. Men hvis du laver et tyndt lag for at rette af er det ok at stampe det med støvlerne alene. Altså gå rundt med ganske små skridt og så rette af bagefter. 
Nu ser dit hul ud til at der også skal renses for mørtel / beton ude i kanten. Men grav endelig ikke længere ned end nødvendig, da det der fyldes på igen også skal stampes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik og andre, jeg er nået frem til at gå med et almindeligt betondæk. Sand - 300mm Sundolit - 100mm beton/klaplag. Oven på dette strøer, isolering (knauf) og trægulv. Er der nogen regler for hvor meget isolering jeg kan lægge mellem strøer/ovenpå beton klaplaget (evt i fht dampspærre?)? Skal der være et luft lag mellem isolering og trægulv?

Selv hælder jeg til 100-150mm. Da det er en tilbygning der ligger forskudt fra øvrige hus er der bl.a. fleksibilitet i fht gulvhøjde. ​
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis