El i garage, hvad må jeg?

Jeg er ved at lave el i min garage, og her vil jeg gerne vide, hvad jeg må gøre indenfor lovens rammer.

Fra min eltavle i teknikrummet går et kabel ud til garagen.
Kablet er 5 x 2,5mm2, og der er en automatsikring på 16A og HPFI.

Ude i garagen vil jeg gerne have en eltavle til at fordele strømmen rundt fra.
Der skal sættes nogle stikkontakter, noget lys, et par kraftstik og tilsluttes en luft-luft varmepumpe.
Tanken er at sætte et HPFI relæ, en trefaset automatsikring på 13A og tre et-fasede automatsikringer, også på 13A, som hver forsyner diverse stikkontakter, varmepumpe mm. Alle sikringer i garagen er dermed mindre end den store forsikring i teknikrummet, som kablet er forsikret med, og dermed skulle det gerne være sikringen i garagen, der springer først.
Der bliver selvfølgelig brugt kabler der passer til de 13A.

Må jeg selv sætte sådan en eltavle op, eller skal jeg finde en byggestrømtavle og fordele ud fra denne?

Chr,

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ifølge loven må du intet lave selv . og 5X2.5 ¤ er for lidt til at forsyne en undertavle , hvis du ønsker en HPFI afbryder i den nye tavle så skal din nuværende tavle bygges om , det er ikke bare lige .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Tak for svaret.

Hvis nu jeg dropper HPFI relæet, må jeg så bruge tavlen til at fordele ud fra, stadig med automatsikringer, der er mindre end dem der er i tavlen i teknikrummet?

På de automatsikringer, der er sat op i teknikrummet til garagestrømmen og til ladeboksen til elbilen er der, så vidt jeg har fået at vide, indbygget HPFI relæ. Hvordan kan det være, at de gerne må være der, men ikke ude i garagen?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr. skrev den 11-12-2024 12:28:08

Tak for svaret.

Hvis nu jeg dropper HPFI relæet, må jeg så bruge tavlen til at fordele ud fra, stadig med automatsikringer, der er mindre end dem der er i tavlen i teknikrummet?

På de automatsikringer, der er sat op i teknikrummet til garagestrømmen og til ladeboksen til elbilen er der, så vidt jeg har fået at vide, indbygget HPFI relæ. Hvordan kan det være, at de gerne må være der, men ikke ude i garagen?

Chr.

vedr kombi relæet til ladeboksen så har denne indbygget 20a automat sikring monteret med et 4 kv kabel og hpfi relæ denne gruppe kører udenom dit alm hfi relæ i tavlen som betyder at sker der en fejl på laderen og hpfi kombirelæet falder så mister man ikke strømmen i hele huset da det kører som sin egen instalation.

Denne gruppe / kabel  må der ikke kobles andet på 

vedr en seperat gruppe ud i garagen så vil denne gruppe normalt være højere sikret end ude i tavlen ved de enkelte grupper, det vil ikke hjælpe og have 16a i huset tavle ud til garagen hvis der så trækkes 16a derude så falder sikringen da der ingen spille rum er til belastningen

sådan har jeg fået det forklaret af en lokal elektrikker
Om du må lave det selv? Nej det må du ikke, men da der bliver lavet mange GDS installationer, vil jeg tilføje, at det er brugeren, der er ansvarlig for installationens lovlighed. Det er derfor op til dig at bestemme, hvem der skal udføre arbejdet.
Og så til sagen. Du skriver, at du vil have en trefaset gruppe sikret med 13A og tre enfasede grupper sikret med 13A.
Det giver en samtidighedsfaktor på 16/26 = 61%. Det betyder, at du ikke kan belaste dine 16A gruppe i teknikrummet med mere en 61% af sikringerne i garagen samtidig. Jeg ville vælge 4 mm2 og tilsvarende sikring som det mindste. Det giver en samtidighedsfaktor på 76%. Lige i underkanten. Kablet skal efter ny regler beregnes udfra om det føres gennem isolation osv. 
Hvis du har et kombirelæ i tavlen i teknikrummet behøver du ikke et HPFI-/RCD-relæ i garagen.
Hvis du har en trefaset stikkontakt i garagen, kan du selvfølgelig tilslutte en byggestrømstavle. Det kan ingen forbyde dig. Men er det ikke lidt upraktisk.

fase
Byggestrøm skal gennemgås hver 3. måned af en elektriker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis