Katastrofeblink hvor stort forbrug.

Hej til Jer.
Søndag var jeg ude for en punktering. Imedens jeg skiftede hjulet (ca 20min) var mit katastrofeblink tændt. Derefter kunne jeg ikke starte bilen. Hvor længe skal men regne med at blinket kan være tændt, og stadig starte bilen?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mindst ½ dag, men det afhænger naturligvis af hvilken bil det er.

Selvbygger med stort S. 
Blinklyset lyser vel ca. 50% af tiden, så energiforbruget må være ca. (4 x 21W + 2 x 5 W + 2 x 1 W) / 2 = 48 W. Når din spænding er 12 volt er strømforbruget 48 / 4 = 12 amp. Når du har haft haveriblinket tændt i 20 min. (1/3 time) har du brugt 12 / 3 = 4 Ah. Dit batteri må være på mindst 40 Ah, så forbruget i de 20 min. burde ikke overstige 10% af batteriets kapacitet. Har du kun kørt korte ture, er det sikkert temmelig afladet, så derfor fik du problemet. Har batteriet været godt opladet, er det nok tjenlig til udskiftning. 

Søren O
 Søren O  regnefejl  ​ effekt / spænding = strøm 
48 / 12 = 4 A Så der er endnu mere ​tid tilbage på batteriet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Var der andet lys tændt- var der tændning på bilen ?

Elmand @

Ved ikke lige hvorfor, men klart - der blev byttet om på talkene. Godt du så fejlen. Det fortæller bare at der slet ikke har været noget kapacitet tilbage på batteriet.

Søren O
Annonce
Hej tak for Jeres svar. Nej motoren var stoppet og lyset derfor ikke tændt da jeg ikke havde sat lys på. Kun advarsels blink. Jeg kørte dagen før en tur på ca 40km og regner derfor med at batteriet var så opladet som det kunne være. Jeg ladede så batteriet op med min ctec lader og lånte en batteri tester den viste meget svagt på et fuldt opladet batteri. Så jeg har nu bestilt et nyt.  Det er i øvrigt et meget lille batteri  der er i den honda jazz 38Ah og 300A startstrøm. Desværre er der ikke fysisk plads til mere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Et batteri holder ikke evigt. Hvis bilen ikke kunne starte efter 20 minutter med blink, tyder det på at batteriet trænger til udskiftning. Hvis batteriet er over 6 år gammelt, og har den type problemer, ville jeg skifte det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis