Må jeg skære disse rør over?

Jeg er ved at istandsætte kælder, og inde bag de gamle paneler gemmer disse to afblændede kobberrør sig. Det tror jeg, de har været siden 1990, hvor fyret i kælderen blev udskiftet med fjernvarme. Er der noget til hindre for at skære dem af - og eventuelt lave ablændingen så langt til højre som muligt? Og hvilket værktøj klemmer man dem så meget sammen med?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja skær du bare den over, jeg ville skære den over yderst, og have en spand under, hvis der skulle løbe lidt olie ud.
og så efterfølgende skære den inde ved muren..

Bare klem den med en passende tang...

Vi prøver igen, i morgen --
Det er ret sikkert olierørene fra oliefyret der er blevet efterladt. Det bedste vil være at fjerne dem helt. Hvis du afkorter dem (det må du gerne), skal du passe på med at undgå oliespild. Fyringsolie vil lugte i rigtig lang tid. Skulle jeg afkorte sådanne rør, ville jeg efterfølgende rengøre rørene nogle cm. indvendigt, og fylde lidt god fugemasse ind, og klemme røret sammen med en vandpumpetang.

Søren O
Takker til jer begge - det er sgu dejligt med gode råd, når man ikke selv har erfaring og viden. Hvor har sådan nogle rør ført hen - ud til en olietank? I så fald bliver det en større omgang at fjerne dem, og så bliver det nok bare til overskæring. Kan jeg bruge en vinkelsliber, eller kan olien være brændbar...?
Du kunne jo starte med at lave et hul i enden af røret som Jens skriver. Jeg ville bore et hul ca. ø 3 mm. eller bruge en rørskærer. Husk “spanden”. Vinkelsliber til (måske) oliefyldt rør er dømt til at gå galt (oliestænk).
Rørene har været forbundet til en olietank.

Søren O
Kobberrør er noget af det mest taknemlige at ​save over med en alm nedstryger, ingen grund til vinkelsliber.
Jeg takker ydmygt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis