Har brændt en overfræser af

Hej Forum. Jeg er helt ny i brugen af fræser, købte en brugt på 1100 watt og nye fræsejern, men efter fræsning af omkring 100 spor (16mm x 15mm) i fyrretræ som på billederne brændte motoren sammen.
Når jeg monterer fræsejernet, er der en lille fjeder i hullet. Jeg pressede jernet helt op, så fjederen blev trykket sammen, inden jeg spændte det fast. Skal jeg det?
Skal jeg køre med max hastighed? Har forsøgt med både høj og mindre høj hastighed, men fræseren kørte ujævnt ved lavere hastighed. 
Kan jeg fræse til fuld dybde på én gang, eller skal jeg tage eks 5 mm ad gangen?
På et tidspunkt gik fræsejernet løs under fræsningen, hvilket motoren nok ikke har haft særlig godt af. Men hvad skal jeg ellers være opmærksom på?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil sige fuld hastighed, men gerne kun 5 mm i dybden ad gangen, og kør ikke hurtigere end at du kan mærke, at den kører ubesværet.

Kurt B. Andersen
Super, tak for svar. Hvad med fræsejernet, skal det presses helt op?
Fræsejern skal helt op, ellers kan det smutte op, bare det går en smule løs. Jeg kender ikke lige det med en fjeder, det har min ikke.
Hvis jeg skal have fræsejern en smule længere ud for at det kan nå, så sætter jeg passende skiver på fræsejernets hals for at det har støtte opad. 
En håndoverfræser er nok ikke beregnet til at køre 100% konstant. Så den skal endelig ikke overbelastes.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis