Skal jeg være nervøs ?

Hej 
Har fjernet gulv på et badeværelse, en masse små "mosaik" fliser ovenpå et tyk lag. Gået ok, og der gemmer sig et terrazzogulv under, som forhåbentlig kan reddes. 

I den forbindelse ser jeg det her (tæring?) på det store rør ved siden af toilettet. Tænker det er faldstamme, men det er et rækkehus og toilet er på første sal, så ved ikke lige hvad det er som "kommer" oppefra ned gennem det. 

Jeg opdager da jeg får det hele af omkring (har været meget forsigtig...), at det ser lidt rustent ud. Jeg er meget i tvivl om der er grund til bekymring her? Ligner umiddelbart det handler mere om den nederste ​del og ikke selve direkte på røret. Men kan tage helt fejl. 

Skal jeg være bekymret ud fra hvad der ses på billederne? 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
slet ikke , det er meget normalt
det holder mange år i nu , bare pas på hvis der skal bankes op omkring , slag kan det ikke holde til
du kan evt slibe det med sandpapir og male , så ser det ikke så grimt ud
I tillæg til bredskers kommentar.

Vær opmærksom på mulig asbest i støbegulvet, fliseklæb mm. TIl nsæte år skal der autorisation til for at arbejde med det - fx fjernelse.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
tak for svarene. 
Mht. selve røret, så er det ideen at bevare terrazzo'en, så det er nok bare en slibning og maling som skal laves. Skal ikke banke terrazzo'en op. 

Mht. Asbest så har jeg tænkt meget på det - og man bliver meget paranoid synes jeg. Bruger maske, men man føler jo alligevel det hænger i luften og sidder alle steder det støv som genereres når lortet skal op.. :/ Det er vist lagt i slut 80'erne, så det er ikke helt utænkeligt at støbegulvet og evt. fliseklæb kan være med asbest  - eller hvad? 

asromadk skrev den 08-12-2024 15:14:42

tak for svarene. 
Mht. selve røret, så er det ideen at bevare terrazzo'en, så det er nok bare en slibning og maling som skal laves. Skal ikke banke terrazzo'en op. 

Mht. Asbest så har jeg tænkt meget på det - og man bliver meget paranoid synes jeg. Bruger maske, men man føler jo alligevel det hænger i luften og sidder alle steder det støv som genereres når lortet skal op.. :/ Det er vist lagt i slut 80'erne, så det er ikke helt utænkeligt at støbegulvet og evt. fliseklæb kan være med asbest  - eller hvad? 

Hvis gulv og fliser er lagt efter 1980 er det meget usandsylingt at der er asbest i. Så skal det være fordi der er et gammelt lager det ikke er brugt op. FOr det blev forbudt at producere byggematerialer til brug indendørs med asbest i 1980(og tidligere for nogle materialer). DU kan på Arbejdstilsynets hjemmeside se hvor de de førskellige materialer har anvendt asbest fra 1920-1990.

Men ellers kan du jo få det testet for asbest for ca 700 kr pr prøve.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også