Murstensvæg på jernbjælke

Jeg har en terrasse, hvis skelet er lavet af 10 x 10 jernbjælker.
Jeg mener det er U profiler.

Jeg har trævæg omkring men vil gerne bygge væggene op i mursten, så jeg kan lave det til en udestue.

Jeg tænker på, om jernet arbejder så meget, at det vil lave sætningsskader i murstensvæggen.

Er der noget om det?
Kan man undgå det?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal det forstås sådan, at der udenfor dit hus ligger nogle terrassebrædder som er skruet fast i noget jern. og at disse jern så ligger på jorden? Og at der langs kanten af disse terrassebrædder er en væg af træ (måske en slags plankeværk af en vis højde), som du påtænker at udskifte til mur? Billeder er altid godt.

Venlig hilsen
Knud
Ja det er lidt svært at forklare.

Der er et jernskelet som er hævet over jorden 1.25 meter, hvor terrassefoden starter.
Derfra og op er der mere jernskelet.

Mit hus har en kælder der ​er halvt under jord - Derfor starter er terrassefod 1.25 over jord.

Jeg vil fjerne trævæggene, og mure op.

Kan man have et jernskelet som fundament for mursten?
Umiddelbart lyder det ikke nemt, -et jernskelet beregnet til at bære nogle terrassebrædder er nok ikke velegnet til at mure over 2 meter høje mure på, og måske heller ikke kan bære vægten. Det er ikke fordi man ikke kan mure ovenpå jernbjælker, men som jeg forstår projektet, lyder det meget usikkert, - mit råd er at du kontakter en ekspert, i første omgang en lokal murermester.

Venlig hilsen
Knud
Jeg tror du har ret.

Jeg er ikke så nervøs for om de kan klare vægten - Det er ret voldsomme jernbjælker.
Men lidt understøttelse vil sikkert være godt!

Mit primære spørgsmål er, om samligerne vil sprække, når de to forskellige materialer bevæger sig i temperatursvingninger?

Hvis ja, kan man gøre noget for at stabilisere underlaget, så det ikke flår i stenene?
Der er stadig mange uafklarede spørgsmål. Hvordan er jernskelettet sat i jorden, altså hvad kan det bære uden at synke ned? Du skriver skelettet er 10x10cm jernprofiler, Hvilken type mur forestiller du dig, -11cm tyk, 23cm tyk, 30cm tyk. På en 10 cm jernbjælke kan der kun stå en 11cm mur, og det alene er ikke meget værd som ydervæg. Teknisk set kan man sagtens mure ovenpå en jernbjælke, der bør lægges et lag murpap imellem jern og mur.

Venlig hilsen
Knud
Annonce
Ja du har ret - Jeg tænker et enkelt lag, som du skriver.

Stængerne er støbt i ret store betonklodser.

God ide med murpap! Tak :)
Hvis du med "et enkelt lag" mener en halvstensmur på 11 cm, skal du være opmærksom på at den blæser omkringkuld ved mindste vindpust!

Venlig hilsen
Knud
God pointe - Jeg tænker at isolere den på indersiden, og sikkert beklæde med Fermacell.

Godt, men det bliver den jo ikke stabil af...

Venlig hilsen
Knud
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også