90 cm gips på 60 cm lægter?

Jeg er i gang med at sætte nyt gips på en skillevæg som mit nye køkken skal hænge på.

Det gamle lag gips (2 lag) var beklædt med noget hæsligt væv og havde el trukket de forkerte steder, så det har vi fjernet.

Bagved var der stållægter med ca 60 cm c-c.

Nu har stark imidlertid leveret 90 cm brede gipsplader. Hverken deres sælger eller jeg kendte til lægternes afstand da jeg bestilte. Han sagde bare at de var mere handy og gav mindre spild.

I stedet for det inderste lag har jeg sat OSB-plader. De er så 120 men jeg har lagt dem primært “vandret”.

Hvad gør jeg med gipsen? Kan jeg også slippe afsted med at lægge den vandret? Samlingerne kommer jo til at ligge i “forbandt” i forhold til OSB-pladen.

Umiddelbart får jeg ganske få synlige samlinger da det meste dækkes af køkkenet og stænkplade.

Er der noget til hinder for den løsning?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Væggen er 260 cm høj og 380 bred. Og med en døråbning 15 cm fra den ene side. Og gammel hus så det er meget cirka mål
Hvorfor monterer du dem ikke bare lodret, og fastgør i osb-pladerne?

Til en anden gang, så er 1 lag fermacell både bedre, billigere og nemmere.

Selvbygger med stort S. 
Jeg tænkte bare at de skulle have fat i lægterne?

Edit: Altså have fat i lægterne ved samlingerne 
Brugte selv 1 lag krydsfiner på lægterne (60cm), og så 1 lag gips udenpå. Skruerne i gipsen sad primært fast i krydsfinerrn.
Det virkede fint og i dag hænger der tunge reoler og billeder på væggene.
Så fortsætter vi på loftet… her er der i forvejen et lag gips og det sidder på en forskalning af 21 mm brædder. De sidder med en c-c på lidt under 40 cm så vidt vi kan se.

Tror de eksisterende plader er 120 cm brede, men er lidt i tvivl om hvilken led de sidder på. Tror det er på tværs af forskalningen.

Det ser lidt ud til at den eneste måde vi kan få det til at gå op så kanterne kan skrues sammen er på tværs af forskalningen.

Så vi kan sætte masser af skruer på tværs af pladerne, men vi kan dårligt klare de 30 cm på den anden led som der anbefales. 
Nu er de sat op... så håber vi de bliver hængende  
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også