Forslag til god/korrekt navngivning på gruppetavle

Hej LDS

Jeg har tre grupper på en gruppetavle, som jeg er i tvivl om, hvordan jeg navngiver korrekt:
- Komfur, max 16A
- Lys 1, max 13A
- Lys 2, max 13A

Lys 1 er sandsynligvis den oprindelige gruppe, der dækker næsten alt (stikkontakter og lys): Værelse, stue, køkken, fjernvarmeunit, lys i badeværelse og faktisk også en udvendig stikkontakt. Så vidt jeg ved, er der som sådan ikke noget galt i dette. Altså bortset fra at "Lys 1" er en utilstrækkelig navngivning.

Lys 2 dækker fire ekstra stikkontakter i køkkenet (herunder køleskab og belysning til ovenskabe), samt stikkontakt og ventilation i badeværelset.

Efter min mening er der ikke nogen simpel, logisk og korrekt navngivning. Mit bedste bud er, at "Lys 1" omdøbes til "Værelse, stue, køkken, badeværelse" og "Lys 2" til "Køkken, badeværelse", men det kan man jo alligevel ikke bestemme tilhørsforholdet ud fra.

På forhånd tak til dem, der eventuelt gider bruge lidt af deres lørdag aften på at hjælpe med noget så uinteressant :)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brug bare de betegnelser du har. Hvis der går en sikring kan du se på sikringen, hvilken der gået.
Skulle du ønske at bruge de betegnelser, du selv foreslår, kan du fint bruge dem. 

fase
Tak for svar, Fabrin. Så i praksis går man ikke så meget op i, at grupperne er helt præcis navngivet? Altså, så længe at der altså er navngivning, og den ikke er decideret misledende? Det skal siges, at det ikke er for min egen skyld - det er mest med tanke på, at der en skønne dag skal laves en elinstallationsrapport.
I den nye installationsbekendtgørelse er der skærpede krav til opmærkning. Se f.eks. denne video fra Sikkerhedsstyrelsen: https://youtu.be/PwsYjsCQ--4?t=64

Din tavle er dog nok fra tiden før, hvor det var ok at mærke grupperne med lys 1, lys 2 etc. Du behøver således ikke at ændre opmærkningen. Du kan evt. lave en liste, som du har gjort ovenfor, som beskriver hvad der er koblet til lys 1 og 2, således at det er lettere for den nye ejer at finde rundt i, men du vil ikke få nogen anmærkning i din eleftersynsrapport for ikke at gøre det.
Man kan jo ikke opmærke  med en helt dækkende roman, men må bruge forkortelser osv.
Du kunne skrive- 
Vær.stue.køkk.bad
Og i den anden Køkk.bad.
For at få plads til det på de 36 mm  må man jo skrive det i mindst 2 linjer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar begge to. Det lyder som om, at jeg har overtænkt det.
Det er begrænset hvad der kan stå af tekst, ud for given gruppe, hvis såfremt given gruppe dækker adskillige rum/ting.
Har lavet egen beskrivelse for løsning af dette problem, som vist i vedhæftet pdf fil.
Pdf filer er så opsat på den indvendige side af lågen for målerskabet. 
Ligeledes er givne grupper mv. i målerskabet, mærket med kort tekst eller I, II, III.

Som det fremgår af pdf-iler er loftlys og stikkontakter adskilt i hver sin gruppe, således at går loftlyset et givet sted, så er der altid en stikkontakt, med strøm, det givne sted.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis