Overtryk i kloakrør

Hej. Vi har et problem med vores kloakrør. Det bobler i alle afløb når der bruges vand. Vi har septiktank og det har i mange år kørt rigtig fint. I dag har jeg været igennem alle afløb med en Nilfisk kloakrenser og der er umiddelbart ikke nogle propper i rørene. 

Vi har det problem at der er dårlig aftræk i stort set alle vores afløb, fx køkkenvask, bruser og vask i badeværelse. Det der er underligt er at når jeg skilte rørene ad i dag så blæste der luft ud i hovedet på mig med ret stor styrke, som om der er overtryk i rørene. Jeg rensede alle rør og mens jeg havde alt skilt af de forskellige steder prøvede jeg at lade vandet løbe i køkkenvask og bruser i lang tid og det løb hurtigt igennem og det boblede ikke i andre afløb. Da jeg samlede det hele igen kan det ikke trække vand ud. Er der nogen der har en ide om hvad der kan være galt? Kan det være noget udluftning der ikke kører som det skal?

Mvh Klaus

Går du i seng med en røv der klør vågner du med en finger der lugter!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lyder mest som manglende udluftning
sæt noget i klemme i dækslet , så der kommer luft til . og se om det virker
kan også være dit sivedræn der er mættet
Har du haft låget af septitank og set i den ?
Lyder som niveau i tank er over indløbet fra huset, - altså at dit udløb / nedsivning er stoppet.
Jeg har faktisk ikke set ned i den, jeg gik ud fra den var i orden da den blev tømt for under 2 måneder siden og fundet i orden. Men kan huske jeg tidligere har rodet i den og der kunne jeg se 2 afløb fra huset. Det må jeg lige tjekke i morgen. Men hvis niveau er over indløbet fra huset så er det nede i tanken problemet er? Altså at vandet ikke kommer ordentlig videre fra tanken til nedsivningen?

Går du i seng med en røv der klør vågner du med en finger der lugter!
Hvis du har pumpe så kan den jo være slukket f.eks. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Squashbuddy skrev den 07-12-2024 23:27:04

Men hvis niveau er over indløbet fra huset så er det nede i tanken problemet er? Altså at vandet ikke kommer ordentlig videre fra tanken til nedsivningen?

Ja, hvis niveauet i tanken er over indløb fra hus, så har du luft spærret inde i dine rør mellem tank og dine vandlåse ved vask og gulvafløb.

Når du så lukker vand ud, så vil vandet fortrænge den indespærrede luft, - og når luften ikke kan forsvinde ud i tanken (som den bør gøre), så vil den boble op gennem dine vandlåse.

Så niveau i tank må aldrig være over indløbet i tanken, hvilket også kun kan ske når der er problemer med udløbet fra tanken, da udløbet er placeret lidt lavere end indløbet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis