Køkkenlåge - Bore ekstra hængselhul

Jeg har to låger i mit vaskeskab.
Vasken er så bred, at den dækker for det ene hængsel øverst og jeg har derfor kun hængsel nederst.

Jeg vil gerne bore et nyt hængselhul lidt nede på lågen, så jeg kan have to hængsler.
Det er de der Ikea hængler, som ​har et stort hul og to mindre.

Jeg har fundet denne Kreg jig:

https://toolster.dk/products/kreg-boreguide-til-skjult-haengsel-concealed-hinge-jig?variant=46809123062105&gad_source=1

Men det er lidt mange penge for ​noget jeg nok kun skal bruge een gang.

Jeg ved Kvik kan gøre det på deres værksted i butikkerne.

Men kan man gøre det selv?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at sammenligne prisen for at få det lavet hos Kvik med prisen for værktøjet. Måske er billigst at lade Kvik lave det.

fase
Hvis du er lidt sikker på hånden, kan du selv bore hullet, med et 35 mm forstnerbor (check lige målet).
Mål nøjagtigt op,  og husk placeringen i forhold til hullerne i skabet.
Pas på ikke at bore for dybt. Du skal muligvis fjerne borets centerspids, når du nærmer dig bunden af hullet.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
Hej, jeg blander mig lige med et uddybende spørgsmål til Regmos: Hvordan fjerner man borets centerspids?
Enten sliber du den ned, eller også køber du et hundedyrt bor, hvor spidsen er aftagelig.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
👍
Blot så jeg forstår: Hvis jeg sliber spidsen ned, kan boret vel ikke bruges igen, da jeg ikke kan centrere det ved en ny boring?
Annonce
Med en borestander/søjleboremaskine er det hjælpeværktøj ikke nødvendigt. Hvis hængslet stikker 10 mm ned og spidsen yderligere 2 mm, er der stadig pænt materiale tilbage i en 16 mm låge. En stopklods kan laves af en gennem boret klods, der sætter dybden på evt. borepatron.

...kan boret vel ikke bruges igen...

Du ødelægger centerspidsen, men hvis du køber to, kan det bruges næste gang du skal bore den slags huller.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
Man kan købe hængsler som ikke skal have lavet det store hul. Der skal blot være de 2 skruehuller. 
Du kan naturligvis lave det med overfræser. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg er jo fristet til at prøve selv - Indsatsen er lidt tid og risikoen ​for at borde igennem lågen og skulle købe en ny.
Jeg tror måske jeg skal forbi Kvik og høre om de gider hjælpe :)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis