Skillevæg i sommerhus

Hej LDS,
Jeg skal ha' delt et rum i sommerhuset, så jeg opnår to soveværelser. Væggen kommer til at følge spærret under tagryggen, dvs langs husets midte på langs. Væggen bliver ca. 450cm lang og ca. 275cm i højden. Dybden bliver ca. 10cm svarende til bredden på spærret. Jeg er især tvivl om følgende;
1) bør jeg bruge træ eller metal-skelet?
2) gips eller fibergips som beklædning?
3) er der behov for dampspærre i forbindelse med isoleringen - eller er det kun relevant for ydervægge?  

Hvis I har andre input eller jeg overser noget, må I endelig sige til!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt anbefaler jeg stålkelet, da det altid er lige, Men de en 260 cm lange så det passer ret dårlig. Man kan sagtens sætte dem sammen, men til et enkelt skillerum så kan du bruge træ. 
Jeg foretrækker 12,5 mm fibergips med retkant. Det limes i kanter, og det er meget nemt. Limpatron passer lige til formålet. Overskydende lim rører man ikke ved før dagen efter, hvor det kan slås af med en spartel.
Ingen dampspærre. 
Husk eventuel el installation inden du sætter sidste side op med fibergips. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Super. Mange tak for svar. Med hensyn til isolering - har du erfaring med lydisolering? fx type af isolering, ​dybde mv.?
Det vigtigste er at der fuges tæt hele vejen rundt.
Skal det være rigtig fint så skal fibergips på den ene side ikke sidde på samme lægte som på den anden side.
Altså en række lægter og så en anden række imellem men forskudt 0,5 - 1 cm 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
...Men de en 260 cm lange så det passer ret dårlig...

De kan sagtens fås længere f.eks HER, men op til 360 cm er lagervare i de fleste trælaster.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også