Nyt undertag under oprindelige tegl?

Hej,

Bor i en andelsforening, hvor en beboer har revet alt inde i en kvist-lejlighed ned. Med "alt" mener jeg alt fra etageadskillelsen og op til tagstene. Det eneste der er tilbage er de gamle spær og de gamle tagsten. Huset er fra 1959 og tagstenene er de oprindelige.

Det virker voldsomt og jeg er i tvivl om om det overhovedet er lovligt at bygge en ny lejlighed "indefra" med tilhørende undertag og om man overhovedet kan lave det rigtigt uden også at lægge nye tegl/lægge teglene om?

Er der ved taglægning/renovation krav om professionel rågivining, af hensyn til brandspredning osv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan ikke lade sig gøre at lave undertag indefra, men det er nok tvivlsom om der nogensinde har været et undertag.
Om der er krav til brandrådgiver ved jeg ikke, der må buller på banen.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 06-12-2024 16:48:43

Det kan ikke lade sig gøre at lave undertag indefra, men det er nok tvivlsom om der nogensinde har været et undertag.
Om der er krav til brandrådgiver ved jeg ikke, der må buller på banen.

Ok. Det var også det jeg havde i tankerne. I forhold til hvad jeg ved om undertag ligger det normalt oven på spærne, men under teglene. Det kan man selvsagt ikke lave uden at fjerne teglene.

Men, det har jo været en lejlighed der før. Muligvis uden et normalt undertag. Jeg kan ikke regne ud hvordan man laver det og kan ej heller finde noget via google. Kan man overhovedet bygge en fornuftig konstruktion i hvad der svarer til et loftrum, hvor der ikke er, eller har været, andet en spær og teglsten, uden at tage teglstenene ned først?

Håber jeg gør mig forståelig :-)
Hvis du selv bor i en af lejlighederne med adgang til loftet kan du jo gå op og se efter om der er undertag. Jeg tvivler på at man overhovedet kan pille undertag ned uden at der sidder rester tilbage.
Der er tagsten som ikke kræver undertag. Dem jeg kender er betontagsten med en fals med skumgummi i. 
Men i 1959 er jeg ret sikker på at der ikke var undertag selv om det var teglsten. Her var tagsten understrøget. Det vil sige at de er tætnet med mørtel i mellemrum imellem stenene. 
Det er normalt helt uden problemer at strippe en over etage for så at bygge det op igen, bare man bringer isolering, dampspærre osv. op til de nye krav. Hvad der er angivet i jeres andels regler må du selv undersøge. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Brandkrav for lejligheder er, mildest talt, vigtige og voldsomme. Det ved de alt om i Vanløse.

De er sikkert understrøgne. De skal løbende besigtes og udbedres. Det kan man ikke med ny lejlighed. Normalt overtager købere af loftsrum delvist vedligeholdespligten for taget. Typisk løses det ved at finansiere tagskifte med kvm salg. Så er alle stillet lige efterfølgende.

Men alt det vil fremgå af jeres vedtægter og de beslutninger, der ligger bag opbygningen af en kvistlejlighed. Og du kan trøste dig med, at evt utætheder jo opdages af ombyggeren før jer andre.

Men det er en andel med bestyrelse og sikkert også en administrator (som tager sig dyrt betalt men kan hjælpe med sådan noget her)
ev elmand

Ok.

Jeg har været på loftet og der er, som du skriver, intet undertag eller andet. Der er spær og tegl med understrygninger. Jeg vidste ikke at man kan genopbygge indefra, uden et eksisterende undertag. Det er nok ok så, sålænge den der genopbygger det har styr på det.

Vores regler angiver ikke noget særligt vedr. renovation, andet end at man skal have lov af bestyrelsen til at foretage nedrivninger (og genopbygninger) fordi alt der rives ned er foreningens ejendom og det som genopbygges bliver foreningens ejendom. - Andelsbeviset gør dig til medejer af foreningen og giver brugsret til en bestemt lejlighed, men det er ikke er det samme som "nedrivningsret", fordi alle bygningerne ejes af foreningen. Det er der mange der ikke ved, eller vil blæse på, men det ved jeg ikke om er tilfældet her.

Endvidere skal al geopbyning naturligvis være i overenstemmelse med gældende lov, udover at være håndværksmæssigt i orden, fordi det som sagt bliver foreningen ejendom og dermed ansvar i fremtiden. Så, jeg vil håbe bestyrelsen har en byggesagkyndig inde over for at sikre foreningen mod at overtage beboerens eventuelle byggeklamp.

HrT skrev den 06-12-2024 18:53:01

Brandkrav for lejligheder er, mildest talt, vigtige og voldsomme. Det ved de alt om i Vanløse.

De er sikkert understrøgne. De skal løbende besigtes og udbedres. Det kan man ikke med ny lejlighed. Normalt overtager købere af loftsrum delvist vedligeholdespligten for taget. Typisk løses det ved at finansiere tagskifte med kvm salg. Så er alle stillet lige efterfølgende.

Men alt det vil fremgå af jeres vedtægter og de beslutninger, der ligger bag opbygningen af en kvistlejlighed. Og du kan trøste dig med, at evt utætheder jo opdages af ombyggeren før jer andre.

Men det er en andel med bestyrelse og sikkert også en administrator (som tager sig dyrt betalt men kan hjælpe med sådan noget her)

Jep, det er et halvgammelt hus vi bor i, så man kan godt blive  lidt bekymret, når nye beboere går så hårdt tilværks, uden der er garanti for at bestyrelsen holder snor i dem. Der har hele tiden været en lejlighed der på kvisten, så det er ikke et loftrum. De nye beboere har lavet lejligheden om til et "loftrum" for at bygge en helt ny lejlighed.

Vedtægterne beskriver ikke andet end at beboerne har veligeholdelsespligten i lejlighederne, men det her er jo noget andet, som de skal have separat tilladelse til. Det ved jeg ikke om de har fået. Det er tidligere set at nye andelshavere har revet hele lejligheder ned til etageadskillelsen, uden at meddele sig først, for så at hamre og banke i to år om aftenen og i weekenden. Stakkels naboer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis