Jeg aner ikke meget om gulvvarmes dimensionering, men til gengæld holder jeg meget af at blive klogere på 1000 ting her på min yndlingsside på nettet. Tusinde tak skal I have, det har hjulpet meget.
Nå, til sagen. Vores badeværelse er formodentlig fra start 70'erne (det er så også det eneste, der formodentlig er lavet, siden det blev bygget ved århundredeskiftet. Men på det seneste har jeg ofte truffet pingviner derude, for ja, der er koldt som en brøndgravers røv. Desuden er fliser grimme (og nej, ikke på den fede, retro, hippe københavner-måde). Så jeg har besluttet, at næste større projekt er at bryde gulv op, rive fliser ned og generelt bare give det den helt store tur, når jeg kan sende familien på ferie et par uger.
Når jeg alligevel skal støbe nyt, lægger jeg jo slanger i, hvis nu og såfremt vi en dag ønsker noget vandbåren varme, udover vores solvarme, som bliver kørt i gulvet på badeværelse. Og det drejer sig jo så om en enkelt kreds.
Per nu har jeg ikke planer om at støbe nyt i resten af huset, men det kan jo være, at jeg finder på det en dag, og det leder mig så ad store omveje frem til spørgsmålet:
Hvis jeg en dag skal have gulvvarme i hele mit hus, har jeg regnet mig frem til, at jeg skal 5 eller 6 kredse, men lige nu skal jeg kun bruge 1. Kan man montere og bruge en sådan styring og shunt til 5 kredse, selvom man foreløbig kun skal bruge 1? Bare så man ikke køber 1 og så skal skifte til 5 senere.
Mange tak!