fugtberegner.sbi.dk foreslår varmvæg frem for multipor

Hejsa

Jeg har en ydervæg hvor der kommer skimmel hvis jeg sætter ting op af (sengegavl/malerier med tætsluttende ramme). Værst i det yderste hjørne (ikke overraskende).

Ydervæggen er 31-32 cm, så cirka 10 cm rockwool som også er efterfyldt med hulmursisolering. Muren fremstår sund, der er pap mellem fundament og sten og fugerne er fyldte (cementfuge). Der er intet udhæng på taget, så væggen er mere udsat for regn end ellers. På indersiden er muren pudset (med væv og malet).

For at løse problemerne med de kolde vægge har jeg undersøgt mulighederne for indvendig isolering. Lige nu overvejer jeg jackon varmvæg (4,6 cm) eller multipor (6 cm). Jeg faldt så over sbi's fugtberegninger. Her scorer varmvægspladen bedst (grønne smilies), mens en porebetonløsning/calciumsilikat med silikatmaling score dårligt hele vinteren (røde smilies). 

Jeg havde forstået det som om at en multipor løsning var den mest fugtforsvarlige løsning. Men bliver lidt i tvivl nu som løsningen vil fungere hos mig. 

Er der nogle der har lidt tanker om dette emne?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med en hulmursisoleret væg, burde det ikke være så slem som du beskriver. Er du sikker på at hulmursisoleringen er lavet ordentligt? Har rummet meget høj luftfugtighed, der giver dug på ruderne?
Hmm svært at sige, det blev lavet før jeg flyttede ind i huset. Termograferingen så fin ud. Jeg har haft taget sten ud i hjørnerne og fjernet nedfaldet mørtel og smidt nyt isolering i. Så tænker at det er så godt som det kan være ihvertfald i hjøerne. Jeg har vedhæftet et billede af fugtigheden i rummet den sidste måned og af skimmelsvampen
Tænker også at Jackon er bedst da polystyrenen stopper fugten fra at opbygge sig inde i væggen. Det virker ligesom en PE-film.

Det burde være nok til fjerne fugtproblemet.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også