Gulvvarme (fjernvarme baseret) kan pludseligt ikke følge med

Hej alle
Håber I kan hjælpe da jeg simpelthen er løbet tør for flere gode ideer og ting at prøve. 

Vores problem er at efter det blev "rigtig" vinter for ca 2 uger siden har vores gulvvarme ikke kunnet følge med - det varmer til mellem 17 og 20 grader i alle rum, men kan ikke få det højere op. Der er meget lavt forbrug af fjernvarme i samme periode sammenlignet med sidste år (og meget lavt flow i fjernvarmen < 100l/h stort set hele tiden), så det virker for mig som om systemet ikke får lukket "nok" fjernvarme ind (der er en temperaturforskel på 30-32 grader på fjernvarmen som kommer ind med ca. 60 grader, så det der kommer ind virker til at blive udnyttet). 

Opbygningen: Fjernvarme der opvarmer en separat to-strenget gulvkreds vha. varmeveksler (og ingen radioatorer eller andre varmekilder i huset). 

Har forsøgt at fjerne termostaten fra varmeveksleren og motionere stiften uden nogen ændring. 
Har forsøgt stort set alle indstillinger på pumpen. 
Fremløbstemperatur på gulvvarme svinger mellem 30 og 35 grader alt efter hvor lavt / højt jeg sætter pumpen, tilbageløb er omkring 21-22 grader. Fin varme / kulde forskel på alle kredse som er fuldt åbne da alle kalder på varme. 
Har fyldt vand på så trykket er min. 1,2 bar og op til 1,7 alt efter pumpens indstilling.
Har forsøgt at skrue lidt på den ventil (differens tryk ventil?) der sidder ved udgangen af varmeveksleren (på fjernvarme rørene) også uden held. 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet at afmontere aktuatorerne på hver gulvkreds og motionere stifterne? De kan godt sætte sig i løbet af sommeren.
Tak for svar - det havde jeg :) Det viste sig at være snavssamleren på indløbet fra fjernvarmen der stoppet godt til. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis