jeg har et 78’er hus med betontagsten understrøget med bitumen. Jeg har forgæves forsøgt at få forståelse for, hvorvidt det skal udskiftes inden for hhv 3/5/10 år. Det bliver min første tagudskiftning og en pænt stor udskrivning for husholdningen.
De firmaer, jeg har haft ude, vil alle skifte nu. Eller rettere: lige nu vil de vente til efter nytår pga asbest tagene og travlhed. Men det er imo jo helt useriøst, når nu taget hverken er hullet, utæt eller naboerne rundt om os har skiftet tage. Så jeg prøver at få en forståelse for det selv, så jeg ikke bliver snydt for meget af håndværkere på salgstur.
Det, jeg ved, om mit tag:
- der falder løbende en masse mos og småsten af taget. Det kan jeg konstatere i tagrenden.
- tagstenene virker “porøse”. Men synes generelt ældre betontagsten alle har sådan en “gammel fortovsflise”-overflade.
- taget er tæt.
- der er flere anmærkninger ift taget. Alle mindre ting som en flækket lægte (kan jeg laske) og manglende bitumen i højden / siderne (som har virket i 50 år).
- udhæng mv er netop repareret og forbedret for at sikre de ting.
Og, vigtigt, det er ikke længere muligt at få tagsten til taget. De er udgået og lageret tømt (stark er i gang, men henviser til skrothandlende/nedrivere).
Hvordan vurderer man ud fra dette hvorvidt jeg skal begynde at planlægge en udskiftning?
Og måske endnu mere centralt: hvor henvender man sig for at få visualiseret forskellige løsninger så som klikfals eller lignende?