Vurdere tagets levetid - hvordan gør man det (selv)?

jeg har et 78’er hus med betontagsten understrøget med bitumen. Jeg har forgæves forsøgt at få forståelse for, hvorvidt det skal udskiftes inden for hhv 3/5/10 år. Det bliver min første tagudskiftning og en pænt stor udskrivning for husholdningen.

De firmaer, jeg har haft ude, vil alle skifte nu. Eller rettere: lige nu vil de vente til efter nytår pga asbest tagene og travlhed. Men det er imo jo helt useriøst, når nu taget hverken er hullet, utæt eller naboerne rundt om os har skiftet tage. Så jeg prøver at få en forståelse for det selv, så jeg ikke bliver snydt for meget af håndværkere på salgstur.

Det, jeg ved, om mit tag:
- der falder løbende en masse mos og småsten af taget. Det kan jeg konstatere i tagrenden.
- tagstenene virker “porøse”. Men synes generelt ældre betontagsten alle har sådan en “gammel fortovsflise”-overflade.
- taget er tæt.
- der er flere anmærkninger ift taget. Alle mindre ting som en flækket lægte (kan jeg laske) og manglende bitumen i højden / siderne (som har virket i 50 år).
- udhæng mv er netop repareret og forbedret for at sikre de ting.

Og, vigtigt, det er ikke længere muligt at få tagsten til taget. De er udgået og lageret tømt (stark er i gang, men henviser til skrothandlende/nedrivere).

Hvordan vurderer man ud fra dette hvorvidt jeg skal begynde at planlægge en udskiftning?

Og måske endnu mere centralt: hvor henvender man sig for at få visualiseret forskellige løsninger så som klikfals eller lignende?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Thomas_Mygind skrev den 06-12-2024 08:36:48

Foto ?

 Skal jeg nok få taget. 

Betontagsten har en ca holdbarhed på 50 år afhængig af lokale forhold, så hvis det er tæt er der jo ikke nogen umiddelbar fare. Man er nød til at vurdere ud fra nogle faktorer som hvor udsat taget er ift omgivende terræn.
Kan forstå du har levetidsforlænget det lidt indefra, såfremt ventilationsforhold under taget er i orden har du gjort det du kan. Udefra kan du (når det bliver lidt varmere) give det noget algefjerner. Vind og vejr slider mos og alger af, dermed får du forbedret det visuelle udtryk og mulighed for bedre indsigt i hvor kraftig nedbrydningen i stenenes overflade og deres porøsitet 

/BOFH 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Thomas_Mygind skrev den 06-12-2024 08:36:48

Foto ?

 Hvor tæt på skal de iøvrigt tages?

BOFH skrev den 06-12-2024 09:17:38

Betontagsten har en ca holdbarhed på 50 år afhængig af lokale forhold, så hvis det er tæt er der jo ikke nogen umiddelbar fare. Man er nød til at vurdere ud fra nogle faktorer som hvor udsat taget er ift omgivende terræn.
Kan forstå du har levetidsforlænget det lidt indefra, såfremt ventilationsforhold under taget er i orden har du gjort det du kan. Udefra kan du (når det bliver lidt varmere) give det noget algefjerner. Vind og vejr slider mos og alger af, dermed får du forbedret det visuelle udtryk og mulighed for bedre indsigt i hvor kraftig nedbrydningen i stenenes overflade og deres porøsitet

/BOFH

 Jeg er ikke så nervøs for det visuelle, blot det er tæt. Men tror faktisk ved nærmere eftertanke mit store spørgsmål er, hvordan nedbrydningen sker. Altså, når det begynder/tiden nærmer sig, hvordan ved jeg så det (er ret utætheder, flækkede sten, andet) og nok det, der bekymrer mest: hvor lang tid har man så til at skifte?


Vi har lige, i forbindelse med en ny taghætte, haft en utæthed pga håndværkersjusk. Det var anden gang (første var manglende udluftning kombineret med forrige ejers manglende tilslutning af én cm emhætteslange). Hver gang bliver jeg virkelig presset over det, for det er jo 400-500.000kr at få skiftet et tag og absolut ikke en opgave, jeg har nogen som helst erfaring med (og nok heller ikke overskud til ene mand).

Så bundlinjen er derfor nok, hvornår jeg ved, jeg bør tage det lån. Jo senere, jo mindre sandsynlighed for at jeg skal skifte det to gange i mit liv 😅
Annonce
Der er en grund til at overfladen på dine betontagsten ligner havefliser, for det er samme materiale.

Hvor længe dit tag kan holde, er afhængig af det svageste led, og om det kan betale sig at rette op på det, eller det er billigere og bedre at skifte hele taget.

Det med de 50 år er mest en tommelfingerregel. Så længe stenene ikke er begyndt at smuldre eller knække, kan de holde mange år endnu. Tænk på gamle havefliser, de bliver som regel skiftet på grund af udseendet, ikke på grund af funktionaliteten. Og de bliver udsat for meget mere end tagsten. Hvis der ikke er begyndt at vise sig skader på enkelte sten, vil jeg mene at du kan tage 10 år til uden bekymring.

Men taget er ikke blot tagsten. Der er også understrygning (eller undertag), som også skal holde. Det samme med spær og lægter. 
"De firmaer, jeg har haft ude, vil alle skifte nu."

Men "- taget er tæt."

Dejligt når man har fadt i de "seriøse" håndværkere der kun vil tjene penge og ikke har nogle former for faglig stolthed. 
Hvis jeg havde haft de samme firmaer ude og se på mit tag var det blevet skiftet for 10 år siden. Men i mange tilfælde kan du bare lave små reparationer, eller skift et par tagplade også vupti så kan der gå flere år før der igen opstår problemer med fugt og vand.  
Udfordringen er så også, at tagsten ikke fås. Hvis jeg nu ellers er ligeglad med farven (funktionalitet > farve), bør jeg vil kke hamstre b&c sten unødigt? Min farve, rødbrun, er udgået og kan ikke længere skaffes (så nu er der forbud mod at gå på taget)
GodeVen skrev den 06-12-2024 11:16:50

Der er en grund til at overfladen på dine betontagsten ligner havefliser, for det er samme materiale.

Hvor længe dit tag kan holde, er afhængig af det svageste led, og om det kan betale sig at rette op på det, eller det er billigere og bedre at skifte hele taget.

Det med de 50 år er mest en tommelfingerregel. Så længe stenene ikke er begyndt at smuldre eller knække, kan de holde mange år endnu. Tænk på gamle havefliser, de bliver som regel skiftet på grund af udseendet, ikke på grund af funktionaliteten. Og de bliver udsat for meget mere end tagsten. Hvis der ikke er begyndt at vise sig skader på enkelte sten, vil jeg mene at du kan tage 10 år til uden bekymring.

Men taget er ikke blot tagsten. Der er også understrygning (eller undertag), som også skal holde. Det samme med spær og lægter. 

 Tak. De 10 år er jo lang tid. Så kan der nærmest spares op, eller slås til hvis renten igen bliver ufattelig lav. Og så ellers blot acceptere at det ser ud, som det ser ud, men er tæt. 


Understregning gider jeg ikke udbedre uanset. Det er tæt og er temmelig originalt. At der mangler helt op af stenenes sider tror jeg næppe ændrer det store. Det vand, der kommer, er alene kondens. Det er så til gengæld en del pga manglende undergang. Men mindre end da vi flyttede ind, og der er dejligt træk på loftet.


Et tag drysser ikke fra hinanden i løbet af en sommer. Så hvis du går og holder øje med det, vil du få god varsel.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis