Måler kun 175V på nogle kontakter

Hej
Gik og støvsugede og pludselig blinker lyset som om støvsugeren trækker meget strøm.
Derefter ingenting.. men så begndte det igen og jeg slukkede støvsugeren.
Herefter sætter jeg en LED arbejdslampe i samme stikkontakt og nu lyser den kun dæmpet.. og pulser lavt,

Har så fundet ud af at det gør den nu på alle kontakter på samme gruppe.
Ingen problemer på de andre grupper.
Troede det var arbejdslampen den var gal med men en udendørslampe som ​kører på samme ​gruppe gør det samme.

Jeg måler kun 175v mellem faserne i kontakterne, og 175v mellem en fase og jord.

Nogen der har oplevet det før ?

​Ingen automatsikringer er slået fra....

Hej Gik og støvsugede og pludselig blinker lyset... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De 4 relæer er jo ikke sikrings grupper. Når du også måler fejl på stikkontakter i samme gruppe så har det ikke noget med de relæer at gøre. 
Det er sikringsgruppen du skal interessere dig for. 
GodeVen: Når han har en lampe til at lyse svagt på samme gruppe, så er der de ca. 175 v og ikke bare kapacitiv kobling fra andre ledere..  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
230v på de andre tre i top og bund
Så må du følge de 2 ledninger i bunden af relæet, og måle hvor de er tilsluttet.

Søren O
EV har jeg set forkert, for der står C13 på relæerne?
De fire relæer er forbundet med et skinnesystem. Så uden at have fingrene på det vil jeg tro at man skal have det afmonteret for at finde fejl. Husk at slukke på HPFI relæet først.

fase
LED-pærer kan lyse svagt selvom de er afbrudt, hvis der er nok kapacitiv kobling. Jeg har en natlampe med en lille pære. Hvis blot jeg holder min hånd på lampen, kommer der svagt lys og selvom den er slukket. Hvis det var glødepærer, var det rigtigt nok at kapacitiv kobling ikke kan give svagt lys. Men ​ledninger, der løber i samme rør eller kabel kan have stor kobling.

Jeg ved godt at "relæ" bruges som begreb om forskelligt elektrisk udstyr. Men de 4 enheder på billedet er mærket C13, så det er sikringer. Så for at undgå misforståelser, vil jeg anbefale at I bruger begrebet sikringer, hvis det er dem I taler om.

Annonce
Gode ven .... er det ikke induktiv kobling du mener...............

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
karl smart skrev den 06-12-2024 11:00:45

Gode ven .... er det ikke induktiv kobling du mener...............

Nej, det er det ikke. Men det er noget af begge dele, men den kapacitive vil være den største her.

For de fleste vil det være ligegyldigt om det er det ene eller det andet. Men ønsker man gøre noget ved, som fx ved datatransmission, skal man kende forskel.  To ledere der løber op ad hinanden vil virke som en kondensator. Det er i størrelsesordenen 0,1 nF pr. meter. Når lederene er forbundet i en normal installation, har det overhovedet ingen betydning.
For mange år siden var jeg med til at lave en park og stibelysning med meget lange kabelstræk , kablet virkede som en kondensator som blev opladet , og der var en ladestrøm som ikke kom tilbage , og det fik HFI afbryderen til at koble ud , det var en fejl der var svær at finde ud af , der var mange kloge hoveder på denne sag , OK det var et lille sidespring ......

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Problem fundet.. Cerius kontaktet og fejlen var helt ude ved vejen i faserne der var den ene der var i stykker og er nu fixet.
Takker for hjælpen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis