Slibe knive

Hej

Jeg har for et års tid siden køb Lansky slibesæt til at slibe knive. Urteknive og kokkeknive bliver skarpe, men jeg jeg kan ikke får forskærer-/trancher-knivene (jeg ved ikke præcist hvad de hedder, men det er dem til at skære kød).

Jeg har prøvet med forskellige vinkler, men uden de bliver skarpe. Er der nogen, som har en løsning til, hvordan jeg gør dem skarpe?

Vh
Klaus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Klaus

Jeg kender ikke den type slibeapparat, men da jeg søgte det på nettet var der forskellige udbydere og blandt dem Spejdersport. Jeg tror, at du  kan få hjælp hos dem. Prøv her:

FÅ HJÆLP AF EN EKSPERT
Tlf: 43 55 35 00
[email protected]
Alle hverdage 10.00 - 15.00
 mvh. Kurt 
KCHDAN

vh Kurt
Har du prøvet at tegne på kniven med en sort sprittusch, så du kan se hvor du sliber? 
Der sker måske noget med slibevinklen som du ikke kan se. 

Dem som sliber lange knive, sliber lidt ad gangen og flytter også kniven i holderen. 
De siger at slibevinklen ændrer sig, jo længere væk fra knivholderen man sliber, så de sliber tæt på holderen og flytter kniven en gang imellem. 

Jeg ville måske prøve at skrue et lige stykke stål/metal på knivholderen, for at få en længere rækkevide, som den røde rektangel jeg har tegnet på billedet, og se om det hjælper. 
Her er vejledning på youtube. Hvis ikke det virker med den fine slibesten, skal du nok først bruge den mellemfine, og hvis det heller ikke virker, må du først tage den grove, så den mellemfine og til sidst den fine.
Slibning med Lanski​​​

Kurt B. Andersen
Kan også være et problem med knivene. Nogle rustfri knive kan ikke slibes rigtig skarpe (det ligger i legeringen).
Hvis de er opvaskemaskine-egnede, er de nok 18/10 stål. Der kan du slibe til du bliver blå i hovedet, de bliver aldrig skarpe.
Bent Andersen skrev den 05-12-2024 00:09:22

Kan også være et problem med knivene. Nogle rustfri knive kan ikke slibes rigtig skarpe (det ligger i legeringen).
Hvis de er opvaskemaskine-egnede, er de nok 18/10 stål. Der kan du slibe til du bliver blå i hovedet, de bliver aldrig skarpe.

Det er sku noget fis, alle rustfri knive kan slibes skarpe som et barberblad. Selv dit bestik kan slibes skarpt. 

Til trådstarter, så lyder det som om at du ikke får slebet dem rent, du skal først have slebet nok materiale væk med en grov sten til at de 2 vinkler mødes skarpt på ny, hvorefter skæret kan forfines med finere sten og til sidst trækkes af på læder for at fjerne skægget/grater. Hvis du kigger direkte ned på skæret med godt lys, burde du ikke kunne se nogle refleksioner når du har slebet tilstrækkeligt. 

Jeg har selv et lansky sæt og derudover 2 Tormek T8 maskiner som jeg sliber alt muligt på for folk som hobbyvirksomhed, så jeg har nørdet rigtigt meget i knivslibing efterhånden. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Annonce
Som DLG skriver, så bruge en tush, så du kan se om du ret faktisk sliber det rigtige sted.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ildstaal skrev den 05-12-2024 12:00:33

Det er sku noget fis, 

Styr dig lige. Du er ikke på "Truth Social".

Mange tak for alle jeres kommentarer. Jeg har startet med den midterste sten (ud af 5) og derefter slebet med den næstfineste og til sidst den fineste. Sidst jeg sleb var det vist med 10 strøg af hver sten, og jeg "delte" den ene side, så et strøg kun tog halvdelen af siden.

Jeg vil prøve at begynde med den groveste og derefter benytte finere sten. Jeg skal nok skrive igen, når jeg har forsøgt dette.

Derudover vil jeg også markere med en tusch.

Vh
Klaus
Bent Andersen skrev den 05-12-2024 22:51:42

Ildstaal skrev den 05-12-2024 12:00:33

Det er sku noget fis, 

Styr dig lige. Du er ikke på "Truth Social".

Jeg tænker bare at du måske har misforstået noget omkring knivstål og dets egenskaber, og når du skriver som du gør er det utroligt vildledende for andre der måtte læse det. 

Man laver ikke køkkenknive af austenitisk 18/10 stål, det kan ikke hærdes. Tager du en smørkniv har den typisk denne generelle legeringen, men derfor kan den stadig slibes skarp, dog vil den hurtigt blive sløv. 

Der findes utallige rustfrie knivstål som kan hærdes, herunder b.la. de mest brugte som f. Eks. 420/440 serien, VG10, AEB-L osv. Som alle kan hærdes til hårdhed tæt på alm. Kulstofstål. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis