Bosch vaskemaskine. Motor slår fra efter skift af kul

Bosch Serie 6 vaskemaskine. Efter fejlmelding med E43 har jeg skiftet kul i motor. De gamle var helt slidt ned. Har samlet maskinen og nulstillet. Får ingen fejlmelding, men hver gang motor drejer tromle stopper den straks igen - med noget der lyder som en kontakt/relæ der slår fra. Straks efter er det som om den prøver at slå motor til igen, men slår fra igen med det samme. Den kører hele programmer igennem uden fejlmelding, men også uden at tromlen kan køre mere end en 1/4 omgang inden motor slår fra. Den tager vand ind og kan også pumpe vand ud, så tænker ikke at det er der fejlen er. Nogle gode bud på løsninger? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er kul afrundede i enden, så de følger runding på kommutator?

Er kontaktflader renset så der ikke er kortslutninger imellem dem?

Er kul monteret med korrekt fjederbelastning?

Elektronikteknikeren
Kul har samme vinkel som de gamle. Tørrede kummulator af, men dog ikke kullene. Så måske jeg må skille ad igen og gøre lidt mere rent? Fjederbelastning kan jeg ikke lige se hvordan jeg kan justere. Har købt dem der passer til.
Du skriver at tromlen kører ca. en kvart omgang inden den stopper. Har du prøvet at måle spændingen over kulholderne, når motoren stopper? Bare for at finde ud af om fejlen ligger i ankeret.

fase
S. Fabrin skrev den 03-12-2024 19:19:26

Du skriver at tromlen kører ca. en kvart omgang inden den stopper. Har du prøvet at måle spændingen over kulholderne, når motoren stopper? Bare for at finde ud af om fejlen ligger i ankeret.

Her rækker min teknik forstand vist ikke. 

Dityr skrev den 03-12-2024 20:18:25

S. Fabrin skrev den 03-12-2024 19:19:26

Her rækker min teknik forstand vist ikke. 

Har du et multimeter, som du indstiller på volt området? Du skal kunne måle spænding over kulholderne. Hvis du ikke måler spænding er det forsyningen til motoren. Er der spænding er sikkert motoren, der er defekt.

fase
Jeg ved ikke om du har haft motoren helt adskilt, det havde nemlig ikke været nødvendig. Man kan udskifte kullene fra bagenden. 
Min logik siger at det er tacho føler i motor som er defekt eller mangler forbindelse. Det er den som skal fortælle styring hvilken hastighed der er opnået. 
Hvis styring ikke får denne besked stopper det og der forsøges igen. 
Måske er motorstik ikke kommet rigtig på, eller et ben er bøjet. 
Det er meget svært at måle på kullene  når de sidder i maskinen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis