Udskiftning af radiatorer

Hej LDS.
Jeg går med tanker om, at skifte alle de gamle radiatorer og radiatorrør til sommer. Lige nu kører rørene i krybekælderen, hvilket jeg havde planer om at gøre igen. Jeg regner med, at køre rørene frem i PEX, og sorte rør op gennem gulvet. Skal jeg have nogen betænkeligheder med samlinger i krybekælderen, og at blande PEX og sorte rør? Det skal lige siges, at det er indirekte fjernvarme. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan udmærket “blande” sorte rør og pex. Så længe dine samlinger er tilgængelige er der ingen problemer.
Sørg nu for at få rørene isoleret ordentligt når du er igang. Normalt skal rørene placeres på den varme side af isoleringen, så din løsning er idoleringsmæssigt langt dårligere.

Søren O
Når du nu overvejer at skifte dine jernrør ud med PEX, har du så overvejet at føre PEX rørene helt op i radiatorerne. Når du skifter rørene ud, kunne du overveje at føre to rør fra en manifold til hver radiator?

fase
Søren O skrev den 02-12-2024 10:31:48

Du kan udmærket “blande” sorte rør og pex. Så længe dine samlinger er tilgængelige er der ingen problemer.
Sørg nu for at få rørene isoleret ordentligt når du er igang. Normalt skal rørene placeres på den varme side af isoleringen, så din løsning er idoleringsmæssigt langt dårligere.

Jeps, det tænkte jeg også. Jeg regner med at bruge 15mm isoleret RIR.

S. Fabrin skrev den 02-12-2024 10:56:48

Når du nu overvejer at skifte dine jernrør ud med PEX, har du så overvejet at føre PEX rørene helt op i radiatorerne. Når du skifter rørene ud, kunne du overveje at føre to rør fra en manifold til hver radiator?

Det er nok egentlig en noget bedre idé, så man kan have alle samlinger i starten af krybekælderen, og ikke skal bruge alle de T-stykker.

Rør i rør med isolering. Jeg fandt lige noget med 9 mm. isolering. Det er næsten intet værd hvis det skal ligge i en krybekælder. Ved godt at det koster penge at lave det ordentligt, men her er et eksempel på alt for dårlig isolering. Når varmerørene ligger på den forkerte side af isoleringen, er varmetabet kun til glæde for “grådputvene”.
Jeg vil anbefale at isolere med mineralulds isoleringsskåle med 50 mm. isolering. Det er en engangsudgift, som hurtigt tjener sig hjem.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis