kun undertag og sne?

Jeg skal i gang med at skifte tag, og kom til at tænke på om et tag må stå med kun undertag (banevare)her om vinteren uden presenning, kan det klare lidt let sne hvis det skulle komme, jeg kan forstille mig 10+ cm sne vil være et problem med vægten..

jeg fandt lige et par oplysninger om undertaget mht styrke, ved ikke om det hjælper. 
Brudstyrke (MD/CD)
500N/530N/5 cm (EN 12311-1)
Sømudrivningsfasthed
370N/340N (EN 12310-1)

Og ang skorstenen, den er malet hvid, men er jo blevet lidt beskidt gennem tiden, der skal laves et par fuger, men hvad maler jeg den med bagefter, så lidt sod(eller hva det er) ikke slår igennem?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nu nok mere blæst og eventuel sol som kan være hård ved det. Jeg er ikke lige nogen begrænsninger på en enkelt jeg slog op ( Monarfol )
Jeg ved at Huntonit praler af at de kan ligge 4-5 måneder uden tag over. 
Jeg vil tro at anbefalingen for banevarer er væsentlig kortere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 01-12-2024 22:36:12

Det er nu nok mere blæst og eventuel sol som kan være hård ved det. Jeg er ikke lige nogen begrænsninger på en enkelt jeg slog op ( Monarfol )
Jeg ved at Huntonit praler af at de kan ligge 4-5 måneder uden tag over. 
Jeg vil tro at anbefalingen for banevarer er væsentlig kortere. 

Det kan ligge 4 Md står der, men der står ikke noget om evt snelast.

Det er en dårlig ide at nedsætte undertaget levetid yderligere ved at lade det ligge uafdækket når det i forvejen holder kortere tid end resten af taget.
Jeg ville, forudsat du ikke kan få tagbeklædningen, investere i nogle kraftige presenninger og ligge over.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 02-12-2024 09:08:34

Det er en dårlig ide at nedsætte undertaget levetid yderligere ved at lade det ligge uafdækket når det i forvejen holder kortere tid end resten af taget.
Jeg ville, forudsat du ikke kan få tagbeklædningen, investere i nogle kraftige presenninger og ligge over.

Det er ikke meningen det skal ligge ret længe, det var mest fordi jeg synes de presenninger er røv irriterende, så at kunne lade det være uafdækket efter der er kommet undertag på, i de måske max 1-2 uger til der kommer tagsten på, ville det lette arbejdet lidt..

Annonce
Pizzabager skrev den 02-12-2024 16:41:59

Det er ikke meningen det skal ligge ret længe, det var mest fordi jeg synes de presenninger er røv irriterende, så kunne lade det være uafdækket efter der er kommet undertag på, og de måske max 1-2 uger til der kommer tagsten på, ville det lette arbejdet lidt..

Så er det da ikke noget problem, skulle der komme en kæmpe dyne sne, kan du jo fjerne noget af det..

Ja presenninger er noget bøvl, er ​ved at ligge nye spær og tag på min garage, ​købte en 650 grams presenning, så er det tåleligt..

Vi prøver igen, i morgen --
Pizzabager skrev den 02-12-2024 16:41:59

Det er ikke meningen det skal ligge ret længe, det var mest fordi jeg synes de presenninger er røv irriterende, så at kunne lade det være uafdækket efter der er kommet undertag på, i de måske max 1-2 uger til der kommer tagsten på, ville det lette arbejdet lidt..

1-2 uger er en anden snak. Det er intet problem.

Selvbygger med stort S. 

Så er det da ikke noget problem, skulle der komme en kæmpe dyne sne, kan du jo fjerne noget af det..

Ja presenninger er noget bøvl, er ved at ligge nye spær og tag på min garage, købte en 650 grams presenning, så er det tåleligt..

Jeg har lagt 2 stk 5x7 meter af de 650g presenninger på den ene side, og de er godt nok tunge at håndtere ene mand, så den anden side får kun 180g presenninger på, jeg håber jeg får lavet undertag inden for de næste 2 uger, så de skal ikke ligge længe, dem på den anden side har ligget 3 uger og kommer til at ligge til efter nytår..

Jeg krydser fingre for der ikke kommer en storm forbi.........
Når jeg lægger presenninger så fastgør jeg dem i toppen " en gang for alle" 
Så ruller jeg dem opad når der skal arbejdes og binder en snor om rullen flere steder.
Ved fyraften eller regn byger løsner jeg snoren og presenning ruller stort set ned af sig selv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også