VVS - Stikledning

Jeg har en stikledning som, hvor jeg vil gerne have skruet det lodrette rør af.
Derfra vil jeg gerne have en 90 graders bøjning på.

Som I kan se er røret nederst lidt tæret.
Er der nogen større risiko forbndet i at få skiftet ​røret?

jeg tænker, vil den slags gamle ting typisk gå i stykker, så opgaven bliver noget større end forventet?

Ideelt set vill ejg gerne have fjernet betonklodsen og kortet lidt af det vandrette rør så den fik en lidt mindre dyb profil.
Er det en større ting?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du “kun” vil skrue det lodrette rør af, og skrue en vinkel (pibehoved) i den eksisterende vinkel, tror jeg ikke der er så stor risiko for utætheder. Jeg vil absolut fraråde dig at adskille mere. Gamle jernrør har en snarlig “udløbstid”, så det er et spørgsmål om du skal “tage tyren ved hornene”, og få skiftet din stikledning (hedder i fagsprog jordledningen, når det er på privat grund). De fleste venter til der går hul på jordledningen, og får så deres forsikring til at betale.

Søren O
Hej Søren

Tak for svaret - Og de korrekte termer :-)

Jeg tænker også selv at det lodrette rør relativt enkelt ​kan skrues af, da det vandrette og bøjningen sidder godt fast i betonen.

Er der i øvrigt ikke noget med at man ikke må blande metallerne, da det skaber ion-fælde?
Der er nemlig en del messing-fittings efte den, og det skal vel være jern når der kommer jern ind eller?
Du må gerne bruge messing (og rødgods) fittings i en installation med galvaniserede rør.

Søren O
Hvis det drejer sig om den ledning, der går fra stophanen i dit skel eller hvor den nu er placeret, vil jeg fraråde dig at udføre arbejdet selv. Hvis du kommer til at beskadige stophanen, er du erstatningspligt over for vandforsyningen, og det kan godt blive dyrt for dig. Lad en VVS'er lave det, og overvej om du skulle få erstattet et måske gammel tæret med et PL rør.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis