Koble vaskemaskine på alm lampeudtag?

Jeg vil gerne flytte min vaskemaskine ind i badeværelset. Her er der en ventilator i loftet (som også kører, når lyset slukkes), kan jeg koble vaskemaskinen på der også?
Den streng ventilatoren kører på giver også strøm til en del andre rum. Der er 2 sikringer- de røde pletter- En på 10 og en på 25.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil jeg absolut ikke anbefale. 
Din installation i badeværelse går helt sikkert på en af de 4 lysgrupper. Det er dem med ku 1 sikring i hver. 
10 A kan kun lige trække vaskemaskine, og når så der er andet tilsluttet så får du et problem. 
Så der bør trækkes et nyt kabel, måske fra sikrings gruppe som er mærket med vaskemaskine. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg må få trukket et kabel så. 

Men nu er jeg blevet nysgerrig på at forstå det med sikringerne.
Hvorfor har vaskemaskinen 3x 10 ampere? (De lilla).

Hvorfor er der en gammel sikring på 10 ampere og en ny på 25, som begge går på samme "streng"??? (De røde)
Ældre vaskemaskiner skulle bruge 380 volt for at varme den store mængde vand, der dengang blev brugt når man vaskede. Derfor “kraftgruppen” med de 3 sikringer.
Så skulle vaskemaskiner være mere økonomiske i drift. Det resulterede i langt mindre vandmængde, og dermed mindre elforbrug til opvarmningen. Endvidere forlanger et EU direktiv at vaskemaskinen skal kunne køre på en enkelt fase (sikring), så den kører på 230 volt (og har næsten altid et Shuko stik monteret på tilledningen).
Dine 25 amp sikringer - er det ikke “forsikringer”, så dit samlede elforbrug ikke overstiger (3 gange) 25 amp.

Søren O
Din nye vaskemaskine kører på 1 fase og nul. Altså på en af de 3 sikringer i den 3 fasede gruppe. Så kan de 2 andre bruges til noget andet f.eks. tumbler.
Det er helt korrekt som SørenO skriver at vaskemaskiner bruger meget mindre vand og derved mindre strøm.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ev elmand, du har ret i at vaskemaskinen kun er på den ene af de 3 sikringer.

Jeg må nok få en elektriker ud og kigge på det. Men tak for jeres svar - jeg er da blevet lidt klogere.
🙏

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis