Dimensionering luft/luft

Hej, 
Vi har et fritidshus, som egentlig er et helårshus fra starten af 1900-tallet.
Vi benytter det gerne om vinteren også, og også gerne i længere perioder. 

Vi har en brændeovn i stuen og en luft/luft i køkken, og der er en åbning af dørstørrelse mellem de to rum. Desuden er der dør fra det ene værelse til både køkken og stue, så det rum er også fint dækket ind med varme fra både brændeovn og luft/luft i køkken.

Så er der en ca. 5 meter lang gang fra køkken, hvor der er badeværelse for enden og en lille entré til siden. Her er der koldt, selv når varmepumpe i køkken kører.
Desuden er der endnu et værelse i den anden ende af stuen modsat første værelse, og det bliver heller ikke tilstrækkeligt opvarmet, når vinteren melder sig, selvom der er dør fra stuen, man kan lade stå åben. Det resulterer mest i, at stuen også bliver kølig, selvom brændeovn kører. Og de kolde rum er ikke specielt rare at være i samt at det jo ikke er så smart ift evt skimmelvækst og sådan. Dog er der ikke fugtigt nogen steder, men alligevel.

Nogen vil nok sige, at det kommer an på så meget som fx isolering. Der er isoleret på loftet, men hulmuren på 7 cm er ikke isoleret. Det bliver den nok på sigt, da vi som sagt bruger det det en del. 

Jeg har nørdet SCOP, kW, multi-split, mini-split og dit og dat en masse, men nu ville jeg bare høre lidt fra folk med erfaring, der selv har forsøgt sig frem med størrelse på effekt VS størrelse og indretning. Så det kunne være fedt at høre lidt, om man burde vælge 3,5 eller 5 eller 7 kW til de to ekstra. Den i køkken er 3,5.

Forslag om at støbe nye gulve med gulvvarme, vandbåren varme og sådan er ikke så relevante, da det ikke er der, vi er. Det er som sagt et fritidshus, og det er ikke meningen, at vi skal investere en masse i vsrmeløsninger, da luft/luft passer fint til vores behov.

Jeg har vedhæftet en tegning 1, som er nuværende løsning og tegning 2, som er planen med placering af 2 yderligere varmepumper, begge mini-split, da min research fortæller mig, at multi-split ofte kan koste unødig megen strøm, hvis man ikke har "større drift" i gang på alle indedele samtidig. 

Mange tak - især hvis du har gidet tygge dig igennem mit lange indlæg, som jeg desværre ikke synes kunne være kortere og beskrive tilstrækkeligt! 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor meget isolering er der ?

Kender du varmeforbruget - i m3 brænde eller lign. ?

Thomas_Mygind skrev den 30-11-2024 21:17:16

Hvor meget isolering er der ?

Kender du varmeforbruget - i m3 brænde eller lign. ?

Der er ca 200 mm på loftet. Vi har lavet en masse forbedringer (bla skiftet vinduer og døre), så det er tæt nok - dvs ikke træk og vind, der fiser ind. 

Nej, kender ikke varmeforbrug, andet end at vi nok tonser 2 rummeter brænde af en kold måned. Men det når jo alligevel ikke ud i de rum, der er kolde længst væk fra ovnen, og det er jo derude i krogene, jeg gerne vil nå ud med to pumper mere. 
Hvad med vinduerne - er det 1 - eller 2-lags - eller 3-lags

Lyder umiddelbart til at en 3.5 kW L/L burde kunne gøre det. Men det skal være en type som også giver 3.5 kW ved -7 grader. Mange varmepumper giver ikke mere end det halve når det er -7 grader.

Bemærk at en L/L ikke giver optimalt komfort - da den larmer og giver træk og kolde fødder.
Annonce
Thomas_Mygind skrev den 30-11-2024 22:33:13

Lyder umiddelbart til at en 3.5 kW L/L burde kunne gøre det. Men det skal være en type som også giver 3.5 kW ved -7 grader. Mange varmepumper giver ikke mere end det halve når det er -7 grader.

Bemærk at en L/L ikke giver optimalt komfort - da den larmer og giver træk og kolde fødder.
Tak for vurderingen!
Og det bliver jo så 2 stk. 3,5 kW oveni den ene, vi allerede har.

Og ja, ulemperne kender jeg, men dem lever vi egentlig fint nok med allerede. 
Jeg ville nok placere den L/L i værelset til stuen, hvor brændeovnen står. Luftstrømmene fra varmepumpen vil udnytte varme fra brændeovnen meget bedre.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
shortcut skrev den 01-12-2024 08:58:11

Jeg ville nok placere den L/L i værelset til stuen, hvor brændeovnen står. Luftstrømmene fra varmepumpen vil udnytte varme fra brændeovnen meget bedre.

Ja, det var selvfølgelig også en mulighed. Men så synes jeg næsten, de er for tæt på hinanden, og værelset vil ikke blive ordentligt varmt - der skal jo også kunne lukkes dør om natten. 

Jeg ville heller ikke placere den i nærheden af brændeovnen. Varme spreder sig ikke ret godt fra rum til rum. Man kan få rimelig varme i tilstødende rum, men mere end det skal man ikke regne med. Det gælder både brændeovn og luft-til-luft. Derfor bør varmekilderne spredes i huset.

For øvrigt er 2/3-dele af varmeafgivelsen fra en brændeovn strålingsvarme. Den man man ikke blæse rundt, før end den har varmet omgivelserne og dermed luften op.
GodeVen skrev den 02-12-2024 11:43:54

Jeg ville heller ikke placere den i nærheden af brændeovnen. Varme spreder sig ikke ret godt fra rum til rum. Man kan få rimelig varme i tilstødende rum, men mere end det skal man ikke regne med. Det gælder både brændeovn og luft-til-luft. Derfor bør varmekilderne spredes i huset.

For øvrigt er 2/3-dele af varmeafgivelsen fra en brændeovn strålingsvarme. Den man man ikke blæse rundt, før end den har varmet omgivelserne og dermed luften op.

Ja, også det jeg tænker.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis