Forhøje spærfod

Hvordan forhøjer jeg bedst spærfoden med 95mm?

Jeg har nogle helt almindelige trekantspær i garagen og havde oprindelig en plan om, at der skulle isoleres i kippen. Men nu vil jeg hellere have plader i loftet under spærfødderne, således at de ting, der ligger ovenpå bliver gemt væk. Og så istedet lave en loftlem med skydestige.

Spærfoden er kun 95mm, og jeg vil gerne have 200mm isolering ovenpå loftpladerne (det har jeg i væggene).

Jeg tænker at montere en 45x95 ovenpå spærfoden, men skal jeg skrue den fast i spærfoden, eller skal jeg bruge nogle sømplader? Jeg planlægger at der skal ligge brædder ovenpå og tænker at sømplader bliver for ustabilt. Omvendt er jeg også bange for at svække den nuværende spærfod, hvis jeg skruer ned i den? Men det betyder måske ikke så meget, hvis det blot er 3-4 skruer? Eller findes der et beslag, som jeg kan montere på tværstangen og spærhovedet?

Ps. billedet har jeg tyvstjålet fra en anden tråd, men viser præcis det jeg gerne vil opnå.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du ikke hvor stor spændvidden er på spærene. Hvìs den er ret stor skal påforingen jo nok blive medbærende og så ville jeg da sætte et par sømplader midtpå.
Hvis spændvidden er mindre er funktionen jo mere at forhøje. Og her kan du sagtens nøjes med nogle få stikskruer. Har selv lavet gangbro hvor jeg brugte stykker af 45x195 til forhøje med. De fik et par skruer hver og selvfølgelig ikke særligt stabile, men i det øjeblik de blev bundet sammen af brædderne blev det hele helt stabilt.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 30-11-2024 13:51:02

Nu skriver du ikke hvor stor spændvidden er på spærene. Hvìs den er ret stor skal påforingen jo nok blive medbærende og så ville jeg da sætte et par sømplader midtpå.
Hvis spændvidden er mindre er funktionen jo mere at forhøje. Og her kan du sagtens nøjes med nogle få stikskruer. Har selv lavet gangbro hvor jeg brugte stykker af 45x195 til forhøje med. De fik et par skruer hver og selvfølgelig ikke særligt stabile, men i det øjeblik de blev bundet sammen af brædderne blev det hele helt stabilt.

Spændvidden er ikke ret stor - 2,5 m - så det har ingen betydning, men tak for dit input. Det havde jeg faktisk ikke tænkt på ;) Den ligger jo lige til højrebenet.

Man kunne evt give det en stribe pu-lim inden man binder det sammen med skruerne, så giver det sig ihvertfald ikke. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

De stik stikskruer du selv foreslår har absolut ingen indvirkning på det oprindelige spær. Kommer du med 2 skruer fra hver side så sidder det meget fint. 
Nu er det garage og derfor er sikkert ikke særlig meget varme på. Men i beboelses rum skal man enten have afstand op til bræddegulv eller afstand imellem hvert bræt. Ellers kan der samle sig fugt under brædder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis