Tasso 20 ms - slå fra

Hej allesammen.

Vi er nye i hus verdenen med oliefyr.

Vi købte i sommers og fyret har du geret fint frem til igår.

Det slår fra og hver gang jeg trykker på knappen på fyret. "Nulstiller" den, tænder også så går der lidt og der slår fra igen. Nogle gange kan de køre et par runder før det slår fra.

Der er vand og tryk på systemet, vi har olie, da vi næsten lige har fået fyldt op.

Jeg kan læser nogle tidligere tråde med en fotocelle, som jeg ikke ved hvor sidder. :D

Har i nogen bud på, hvad der kan være?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har lige nu forsøgt mig med at rense lys sensoren, fyret kører pt uden stop.
Den du kalder lyscensor er fotocelle. Normalt bliver de ikke beskidte / sodet til.
Der er sikker en lille inspektions hul i kedlen så du kan kigge ind på flammen når fyret kører.
Så skal flammen være smørgul med svagt blålige spidser. Desuden skal du ikke kunne se ​røg oven ud af skorsten. 
Er flammen rød og du kan se ​mørk røg, så er der noget galt med indstilling af fyret, og du kan få god gavn af besøg af oliefyrs montør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mage tak for svar. Det er i dag stoppet igen, og sodet på den lysføler.

Hvor sidder inspektions hullet henne?
Tænker det ville være en god ide at få fyret serviceret, med ny dyse og filter samt justeret, og evt renset kedlen for sod belægninger.
Når fyret soder udnytter det ikke fyringsolien ret godt, og pengene til et service kan nemt tjene sig hjem.

Vi prøver igen, i morgen --
Tænker du det kan betale sig, hvis vi tænker at skifte til jordvarme. Til foråret?

Jeg evt selv skifte filteret. Samt dyssen, hvis jeg kan finde den:)
Annonce
Du kan forsøge at justere luft tilførsel. Men du skal først have kigget på flammen som jeg beskrev. 
Imellem oliebrænderen ( den røde) og lågen på kedlen plejer der at være en fingerskrue og en lille dæksel som kan drejes til side. Det er lidt svært at se på billedet. Ellers på du have det store dæksel af øverst så du kan se flammen. 
Luften regulerer du på en af de 2 skruer som ses bagerst på oliebrænderen. Mon ikke der er et tegn på skrue op/ned eller plus minus. 

SB13 skrev den 02-12-2024 08:51:06

Tænker du det kan betale sig, hvis vi tænker at skifte til jordvarme. Til foråret?

Jeg evt selv skifte filteret. Samt dyssen, hvis jeg kan finde den:)
En ny dyse koster ikke alverden, det ville jeg prøve først, det er med stor sikkerhed en Danfoss Dyse 1,6 Kg-80gr H 0,50
Filtret er et lille patronfilter der sidder i pumpen, men er latterlig dyrt Link
Hvis det er meget snavset kan du rense det i sprit og med en blød pensel, har du noget bremsespray er det også velegnet.
Det ville jeg prøve først, for fyret har sandsynligvis været justeret korrekt på et tidspunkt, og den type oliefyr er meget stabil og ændre ikke på indstillingerne af sig selv.

Har du trykluft vil det være godt at blæse, blæsehjulet rent for skidt, ellers brug en børste.

Vil du alligevel forsøge at ændre på luft indstillingen, så sidder skruen under det sorte dæksel, hvor også fotocellen sidder. Men noter hvordan det stod, eller tag et billede, så kan du altid stille det tilbage hvor det stod....

Du skal dreje på skruen i den blå cirkel..
(Den anden er til at stille dysens afstand til reflektorpladen den skal du ikke dreje på)

Je-ns Ej hvor perfekt. 

Hvordan gik det med oliefyret, fik du det til at virke igen...

Jeg ende med at skifte for filteret og rense det i pumpen. Efter det har der ingen driftstop været. Mange tak for hjælpen..

------
Til efteråret skifter vi nok til jordvarme. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også