Fugt / kondens i lampeudtag / dåse

Hej,

Har købt hus for nogle måneder siden, og efter det seneste vejrskifte opdagede vi pludseligt vand på gulvet og et lampeudtag der var brandvarmt og lavede en "hisss" lyd.

Da lyden stoppede og det var kølet af tog, jeg strømmen og kiggede op bagved lampeudtaget.

Det ser ud til at der skabes kondens inde i dåsen og der løber vand ned af ledningerne og siderne i selve lampeudtaget og det omkringliggende isolering. 

Vores Forsikringselskab var ikke til meget hjælp, da jeg ringede til dem.

Jeg antager at der ikke er isolering bag dåsen hvorfor varm luft fra værelset kondenseres og kommer retur til os i flydende form.  Med udgangspunkt i mængden af rust på lampeudtaget så er dette næppe et nyt fenomen. 

Det er i et nedsænket loft med fladt fladt tagoven over,  så der er ikke adgang til at se over dåsen medmindre vi skære et større hul i loftet.

Nogen der kan svare på hvorvidt det er "lovligt" at det er lavet sådan, i forhold til vores ejerskifteforsikring samt hvem man evt skal have ud for at ordne det eller besigtige tingene. Er det tømre og elektriker eller? 

Er der evt en nem løsning som fx bare at stoppe dåsen ud med glasuld eller gør der bare et problem værre. ? 

Lampeudtaget bruges ikke, da der er sat spots op. 

Håber nogen kan hjælpe lidt 

Mvh

Funkie

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mit umiddelbare bud er, at der ikke er isolering bag dåsen, så varm fugtig luft fra boligen bliver afkølet til under dugpunktet i dåsen.
I den ulovlige GDS installation er loftdåsen monteret, så den gennembryder dampspæren. Derfor får du kondens i den. Der er også stor sandsynlighed for, at der ikke isolering over dåsen. Det er medvirkende årsag til kondensen.

fase
Tak, noget bud på hvordan man let kan få det ordnet? 
Kan du komme til dåsen fra loftet?
Kan du komme til at reparere dampspærren og evt, isolere over dåsen.

fase
Jeg tror ikke at dampspærren er det egentlige problem. Hvis der var isoleringer over dåsen og dåsen gennembrød dampspærren, ville fugtighed trænge op i isoleringen. Den ville kondensere højere oppe i isoleringen. der ville ikke være koldt nok i dåsen. På billedet kan man se at der er kondens i dåsen. Der er kondens på oversiden, det ville der ikke være hvis det var løbet ned. Hvis der ikke er isolering over, vil der til tider være så koldt at det kondenserer i dåsen. Også selvom dampspærren var i orden.

Men det rigtige er at komme op på loftet og undersøge det nærmere. Du bør få bragt isolering og dampspærre i orden. Fugt er byggeris største fjende. Så jeg vil på det kraftigste anbefale at du får det undersøgt. Det kan være galt flere steder. Dette er måske blot det første sted det viser sig. Hvis det ikke er noget du selv har mod på, er det en tømre du skal have fat på.  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis