Nye radiatorer med nye rør fra kælder.

Hej

Jeg er ved at renovere et hus hvor der skal skiftes nogle ældre radiatorer. Har i den forbindelse nogle overvejelser/spørgsmål:

- Eksisterende ældre radiatorer er forsynet med nogle meget tykke synlige stålrør fra kælderen (2-strengssystem). Markeret med rød på tegning. Kan disse skæres over og proppes? Tænkte at skifte radiatorerne på 1. Sal i første omgang.
- De nye radiatorer vil jeg gerne forsyne med et nyt rør, blåt på tegningen, der fræses ind i væggen i stueetagen. Hvilken type rør vil I anbefale her og skal del være isoleret? Huset er bygget i solidt gasbeton (25cm) og skal efterisoleres udvendigt på sigt.
- Hvilken rørdiameter vil I anbefale til at forsyne de 4 nye radiatorer?

Kommer gerne med flere oplysninger :)

Bh Elias

E
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville fræse 4 stk 22 mm rør i rør ind i væggen der hvor de store rør kommer op. radiator
Altså 2 til det ene værelse og 2 til det andet. Så ved radiator 1 og 4  2 stk enkelt vægdåse og ved radiator 2 og 3    2 stk dobbelt vægdåse. 
Det betinger at du kan lave fordeler nede i kælder, og jeg går ud fra at der er cirkulations pumpe eller direkte fjernvarme. 
Ved meget gamle installationer er det alene den opstigende varme i tykke rør som skaber cirkulationen. Det kan ikke køre med de tynde rør 
Det skal ikke isoleres yderligere på det stykke hvor det er muret ind i væggen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 29-11-2024 00:59:53

Jeg ville fræse 4 stk 22 mm rør i rør ind i væggen der hvor de store rør kommer op. radiator
Altså 2 til det ene værelse og 2 til det andet. Så ved radiator 1 og 4  2 stk enkelt vægdåse og ved radiator 2 og 3    2 stk dobbelt vægdåse. 
Det betinger at du kan lave fordeler nede i kælder, og jeg går ud fra at der er cirkulations pumpe eller direkte fjernvarme. 
Ved meget gamle installationer er det alene den opstigende varme i tykke rør som skaber cirkulationen. Det kan ikke køre med de tynde rør 
Det skal ikke isoleres yderligere på det stykke hvor det er muret ind i væggen. 

Hej Erik

Tak for forslaget. Det er med cirkulationspumpe ja.
Jeg tænkte at føre de vandrette rør på 1.sal synligt, da muren her er 200mm tyk og et langt vandret snit virker lidt voldsomt - eller hvad tænker eksperterne? Godt input med dobbelt vægdåse, men det er vel kun til indmuring?

E
Ja naturligvis skal de indmures, ellers skal det laves i andet materiale. 
En rille på 50 mm, som mures efter, har ingen betydning på væggens holdbarhed.  
Så kommer der 4 rør ned i en bred rille 

ev elmand skrev den 29-11-2024 23:08:13

Ja naturligvis skal de indmures, ellers skal det laves i andet materiale.
En rille på 50 mm, som mures efter, har ingen betydning på væggens holdbarhed.  
Så kommer der 4 rør ned i en bred rille 

Hvor kan man få 22 eller 18mm dobbelte vægdåser? Jeg kan kun finde 15mm..

E
Jeg skrev nok lidt hurtig. Det er ok med 15 mm. også til 2 radiatorer. når det er værelser. Til større radiator f.eks. i stue er 15 mm til 1 radiator. 
Både i 20 og 25 cm væg er det ok at rille det ind i væggen. ved 7,5 og 10 cm ville jeg være bekymret. 

Annonce
ev elmand skrev den 20-12-2024 23:11:47

Jeg skrev nok lidt hurtig. Det er ok med 15 mm. også til 2 radiatorer. når det er værelser. Til større radiator f.eks. i stue er 15 mm til 1 radiator.
Både i 20 og 25 cm væg er det ok at rille det ind i væggen. ved 7,5 og 10 cm ville jeg være bekymret. 

Tak. Eftersom huset er uisoleret mener vvs’er at 15mm rør pr. 2 radiatorer ikke er nok. Er der en måde at beregne det på?Jeg planlægger to radiatorer pr. værelse på 50x100cm som purmo fc 21. Purmo beregneren siger 1800w pr. Værelse og radiatoren giver ca. 900w pr. Stk. v. 70/40 20grc.

E
Du skal selvfølgelig beregne varmeydelsen efter radiatorstørrelse. Du skal lægge mærke til, at dine radiatorer er opgivet til 900W ved en fremløbstemperatur på 70°. Hvis du vil bruge en lavere fremløbstemperatur, ska du have en større radiator. De 15 mm rør svarer ca. til 1/2" jernrør.

fase
S. Fabrin skrev den 23-12-2024 13:23:20

Du skal selvfølgelig beregne varmeydelsen efter radiatorstørrelse. Du skal lægge mærke til, at dine radiatorer er opgivet til 900W ved en fremløbstemperatur på 70°. Hvis du vil bruge en lavere fremløbstemperatur, ska du have en større radiator. De 15 mm rør svarer ca. til 1/2" jernrør.

Ok. Så du siger at rørstørrelsen ikke har noget at sige for effekten der kan komme igennem. Det er kun radiatorens størrelse og fremløbstemperatur?

E
Nej jeg siger, at radiatorstørrelsen er afgørende for den mængde varme, radiatoren kan give ved en given fremløbstemperatur. Dernæst kommer rørdimensionen, der skal svare til den mængde vand, der skal gennem radiatoren. Der kan løbe meget vand gennem et 15 mm PEX-rør. Det er sikkert stort nok.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis