Varmegenvinding temperatur logik

Hej lds, 

Jeg ser mange tråde omkring ind- og udblæsning temperatur - og hvorvidt disse er ok. Fokus er på at de skal lægge så tæt som muligt.
Der bydes ind med mere isolering og andre løsninger. Men giver det overhovedet mening at spørge om dette og ændrer isolering noget på disse målinger?

Jeg vil gerne forstå logikken og om min opfattelse er korrekt:

Temperatur sensor sidder på hver side af veksler.
Ind- og udblæsning måles derved kun for selve veksleren (uden rør)
Delta temp kan ikke ændres ved at isolere rør. 
Delta temp kan påvirkes ved at have større/mindre undertryk. Større undertryk = lavere delta.

Sagt på en anden måde; alle ens (model/type) genvindingsanlæg vil have samme delta temp, såfremt luftmængderne er ens. Ellers er selve veksleren utæt/defekt/snavset.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit spørgsmål. Men jeg skal prøve at forklare lidt.

Hvis man har et teoretisk perfekt anlæg, ville man få alt varmen tilbage fra udblæsningsluften til indblæsningsluften. Altså hvis der er 22 grader inde og 8 ude. Vil luften, der bliver suget af ud rummene være 22 grader, når den når varmeveksleren vil den stadig være 22 grader. Den kolde luft, der kommer udefra vil være 8 grader. Når de to luftstrømme løber imod hinanden adskilt af en tynd plade, vi den kolde luft blive opvarmet af den varme indeluft og ende med at blive 22 grader inden den bliver blæst ind i huset. Al varme kommer tilbage, altså en virkningsgrad på 100%.

Men sådan er virkeligheden ikke. Med mit system, der er på loftet, er gammelt og dårlig isoleret; ser det mere sådan ud. Inden den udsugede luft er nået hen til varmeveksleren er temperaturen faldet til 20 grader. Selve varmeveksleren har en virkning grad på 80%. altså den nu 20 grader varme luft hæver temperaturen med 80% af forskellen mellem 20 og 8 grader, en temperatur stigning på  9,6 grader. Så luften fra varmeveksleren er nu 17,6 grader. Så skal den løbe hen over loftet, inden den bliver blæst ind. Der falder temperaturen igen, men nu er tabet er mindre, måske 1,5 grader. Så indblæsningen er nu 16,1 grader.  Samlet set er temperaturen på udeluften hævet 8,1 grad  ved den ideelle var opvarmningen 14 grader. Mit system har altså en virkningsgrad på 58%.

Hvis min varmeveksler havde være et nyt hus, hvor rørene er begravet i isolering, ville tabet til og fra varmeveksleren være uden betydning. Der ville derfor have være en virkningsgrad på næsten 80%. Så indblæsningen ville være 19,2 grader.

Både temperaturer på 16,1 eller 19,2 vil ikke føles koldt, da luftmængden er så lille. Det føles mindre end et vindue, der står på klem. Men var det minus 5 udenfor så det anderledes ud. Min indblæsning (hvis opvarmning er slået fra) ville være omkring 11 grader, mens den samme varmeveksler med velisolerede rør ville give en indblæsning på 16,6 grader. Med en moderne modstrøms varmeveksler vil det nok være nærmere 19 grader. Så der er varmeflade egentlig ikke nødvendig.
Den skydelysdæmper du linker til er til LED. Er du sikker på, at det er den du har og ikke en ældre model til halogen? Du kan ikke se forskel ude at finde skruetrækkeren frem. Den burde dog virke ved fuld styrke.
Tak for forklaring. Er med så langt.

Mit spørgsmål til logikken går på at sensorerne sidder i anlægget og måler på hver side af veksleren. Derved måles kun veksle effekten. Isolering ændrer derved ikke ved delta temp (forskel). Så hvis alle har samme anlæg med samme luftmængde ind/ud, så vil Delta temp være ens. Og derved giver det ikke mening at spørge om det ser fint ud.

Dem som har lille Delta, har sikkert mere undertryk og derfor er tallene fra anlægget pæne. Feks 21 ud, 20 ind. Men samme tid suger undertrykket kold luft gennem sprækker i huset.
Dem som har 21 ud og 17 ind, suger mindre kold gennem sprækker, men værdierne fra anlægget er ikke så pæne.

Ps med “ens delta temp”, mener jeg at 21/17 er det samme som 20/16. Altså forskel på 4, som tabes i veksleren. Isolering ændrer ikke på at der tabes 4 grader i veksleren - og det er her sensorerne sidder. 

Min pointe er at tallene fra anlægget kan ikke bruges til noget, for veksleren er som den er.

Det der er interessant at se på ift hvor man kan forbedre genvindingen, er varmetabet fra hver side af veksleren og henholdsvis til udsugning g indblæsning. Altså hvor meget går tabt til og fra veksleren. Hvis din udsugning fra rummene falder med 2 grader inden den når veksleren, så kan du se på at forbedre isoleringen omkring kanalerne derimellem. Og hvis temperaturen fra veksleren falder 2 grader inden den når indblæsningen, så se på isoleringen omkring kanalerne der.
Helt enig. Men værdierne fra anlægget fortæller ikke noget om det, uden man også har målinger fra ventiler. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis