Rensning af 75 stk ølflasker

Hej jeg har tænkt mig at begynde ølbrygning
Men er lidt i tvivl om nemmeste måde at rense flasker på
Jeg overvejer kautisk el alm. Soda

Peter
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bruger et skyl og derefter en tynd klorin opløsning for at oxidere de sidste rester væk (herunder mikroorganismer).
Der er hele tiden 2-3 flasker som bliver fyldt til over toppen med lidt klorinopløsning, mens jeg gør en anden flaske ren. Løbende hælder jeg væskerne videre til de næste flasker, men geg ryster flakserne og hælder frem og tilbage. Alle flasker bliver skyllet + klorin + 3 efterskyl og drænet.
Kaustisk soda er skrappe sager. Det neutraliseres med eddike. Almindelig soda er nemmere.

fase
Soda lyder ok
Er et par korte skyl nok
Og evt bagefter eddike og lidt citron syre i et par sek.
Og evt rent vand nogle sek.
Vil det være nok ?

Peter
S. Fabrin skrev den 28-11-2024 12:28:24

Kaustisk soda er skrappe sager. Det neutraliseres med eddike. Almindelig soda er nemmere.
Den køber jeg hellere - for udstyr til håndtering af bl.a mælk, er det ætsnatron og salpetersyre, hvis div. kimtal skal være lave/fraværende. Det er måske overkill til øl, men virker... 

Det er mange år siden jeg beskæftige mig med sådan noget. Men jeg mindes at det er vigtigt at flaskerne bliver desinficerede, så der ikke dannes uheldige gærkulturer. Soda kan bruges til rengøring, men jeg mener ikke at det disinficerer.

Jeg fandt denne:
http://furesoebryghus.mono.net/9314/Reng%C3%B8ring/desinficering

Annonce
kaustics soda er det samme som NaOH. 
Klorin laves ved at boble klor i NaOH opløsning, og så fortynde med vand.
Klor er et kraftigt oxidationsmiddel, så klorin indeholder alle de gode ting til at rengøre og desinficere. 
Hvis der sidder noget snavs fast i flaskerne, kan du putte groft sand/ fint grus i dem sammen med vand og så ryste rundt. Det virker som en børste. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis