Ekstra stikkontakt

Hej. 
Jeg har en stikdåse i mit køkkenskab, hvor min opvaskemaskine er tilkoblet. Der er en ekstra fase(sort), som ikke bliver brugt. 
Kan jeg trække kabel til en ekstra stikkontakt derfra? Altså ved at bruge nul og jord, som også går til opvaskemaskine - og så fra den sorte?

Mikkel
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige opdaget den sidste(hvid), som vel også er fase? Tænker ikke det gør nogen forskel? Vil forresten gerne have dobbelt stikkontakt. 
Hover i kan gøre mig klogere? 
Mikkel
Du har ikke en stikdåse. Du kunne lave det om til stikkontakter af typen Schuko. Så undgår du at skulle ændre tilslutningen på det,  du vil tilslutte.
Som svar på dit spørgsmål, ja det kan du.

fase
Jeg ved ikke om jeg helt forstår ? Jeg har ikke en stikdåse? 
Tanken er kun at have et par ekstra stik til at koble mobile køkkenredskaber eller lignende til. Den skal monteres ca. 1,5m væk, for enden af den køkken-ø hvor opvaskemaskinen også står. Se billede. Så jeg vil trække et kabel gennem skabene og bore ud til en dobbelt stikkontakt der.

For nu at tage det med stikdåse, så er en stikdåse i min terminologi en tilslutning, hvor man sætter en stikprop/stik i.
Jeg foreslår i mit svar, at du erstatter dåsen med en stikkontakt og fører et kabel videre til en stikkontakt/dobbelt stikkontakt placeret et andet sted. Du bestemmer selv, om du vil føre begge fri faser med. Nul og jord er fælles. Du kunne passende lade stikkontakterne være af type schuko med pindjord. Så passer stikpropperne direkte i uden overgang til dansk stikkontakt. Din opvasker forsyner du så med en schuko stikprop.
Den viste dåse med opvaskertilslutning er ikke beregnet til flere end de to kabler, der er tilsluttet nu.

fase
Jeg mener godt der kan monteres kabel videre fra den dåse. 
Husk at de nye dobb. stikk. skal være med jord.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar. Er blevet klogere nu🙂🙏
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis