Vand i bunden af opvaskemaskinen når jeg bruger vandhanen

Hej alle på LDS
Jeg er helt ny herinde, men har luret i nogle dage for at prøve at finde svar på min problematik.

Jeg har en meget gammel ASKO opvaskemaskine (+8 år) som med jævne mellemrum bliver fyldt med vand i bunden af opvaskemaskinen.
Og nogle gange så meget, at det ryger ned i bundkaret og starter mikro switchen for tømning, hvor den så bare står og kører hele tiden, indtil man får skilt opvaskeren ad og tømt bundkaret for vand.

Nogle gange spiller alt som det skal.
Andre gange kan jeg fysisk se vandet løbe ind i opvaskeren fra sien af, når jeg har vandhanen tændt 

Jeg har afløbsslangen monteret mellem vasken og vandlåsen, med afløbsslangen i et knæk helt oppe under bordpladen, så det burde være fint nok.

Jeg har renset rørene flere gange (alle rørene så langt jeg kunne ind til faldstammen.
Stadigvæk uden held.

Jeg har også prøvet med en lille kontraventil/flapventil som er inde i vinkel stykket hvor afløbsslangen går på røret 

Jeg tager ud i dag og køber en ny opvasker, bare for at få udelukket det i hvert fald 

Jeg har vedhæftede et billede af hvordan det ser ud 

Er det min rørføring der er helt skør ? (Det var sådan her da vi flyttede ind)
Hvis ja, hvordan kan jeg ændre den (Evt hvis nogen kunne lave en skitse eller lign)

Jeg håber virkelig på at få noget god rådgivning 
Jeg er ved at være godt træt af at ligge kl 2 om natten og skille opvaskeren ad....
Det er sjovt nok altid der, den begynder at pumpe ud af sig selv.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da en “noget speciel” rørføring du har under vasken. Du har 2 vandlåse lige efter hinanden. Det kan godt være årsag til dit problem. Det ideelle ville være at det vandrette afgangsrør bagud kunne flyttes ned i højde med afgangen fra den hvide vandlås. Hvis det ikke kan lade sig gøre, så fjern den hvide vandlås, og forbind rørene med grå afløbsrør / bøjninger, så du kun har 1 vandlås.

Søren O
Der sker jo det at det ikke kan løbe ud på grund af de 2 x vandlås. Så løber det ind i maskinen.
Løsning er at ændre rørføring som SørenO beskriver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det søren O mener med to vandlåse er at vandet fra vasken først løber ned i det første U (hvide rør), der vil vandet lægge sig i bunden. Det er som det skal være. Men så skal vandet op i det skarpe hvide knæk og ned igen og op en gang til hvor det hvide rør skifter til gråt. Det er den næste vandlås. En vandlås virker ved at vandet skal ned og op igen. Ved dig skal vandet op og ned to gange, du har altså to vandlåse efter hinanden.

Det er også et problem at den sidste vandlås skal vandet meget højt op. Du kan se at slangen til opvaskemaskinen er lavere end udløbet af den anden vandlås. Så i stedet for at vandet fra vasken løber videre ud i afløbet, løber det ind i opvaskemaskinen. Da det er lavere.

Altså sørg for at vandet ikke skal op og ned to gange. Og sørg for at rørene ikke går højere op efter tilslutningen af opvaskemaskinen. Det kan gøres på flere måder. Bemærk at der er en studs til opvaskemaskine højt oppe (helt til højre på den første grå del). Men det er nok en bedre løsning at dreje rørene på den sidste grå del, så de aldrig er højere end det skarpe hvide knæk. Det vil kræve en udskæring i bagpladen. Men det vil løse problemerne.
GodeVen skrev den 28-11-2024 10:28:26

Det søren O mener med to vandlåse er at vandet fra vasken først løber ned i det første U (hvide rør), der vil vandet lægge sig i bunden. Det er som det skal være. Men så skal vandet op i det skarpe hvide knæk og ned igen og op en gang til hvor det hvide rør skifter til gråt. Det er den næste vandlås. En vandlås virker ved at vandet skal ned og op igen. Ved dig skal vandet op og ned to gange, du har altså to vandlåse efter hinanden.

Det er også et problem at den sidste vandlås skal vandet meget højt op. Du kan se at slangen til opvaskemaskinen er lavere end udløbet af den anden vandlås. Så i stedet for at vandet fra vasken løber videre ud i afløbet, løber det ind i opvaskemaskinen. Da det er lavere.

Altså sørg for at vandet ikke skal op og ned to gange. Og sørg for at rørene ikke går højere op efter tilslutningen af opvaskemaskinen. Det kan gøres på flere måder. Bemærk at der er en studs til opvaskemaskine højt oppe (helt til højre på den første grå del). Men det er nok en bedre løsning at dreje rørene på den sidste grå del, så de aldrig er højere end det skarpe hvide knæk. Det vil kræve en udskæring i bagpladen. Men det vil løse problemerne.

God forklaring og ja tænkte godt der ville være et problem med dobbelt vandlås.

Der kommer en ejendomsmester her i starten af december og ændre min rørføring.
Jeg har fortalt at der kun må være én vandlås på.
Men kan nok ikke få den meget lavere nedhvor den går ind i væggen, da den går på faldstammen højt oppe.
Så skal jeg have en VVSer ind over.
Og det ved jeg ikke om boligselskabet vil betale for da vi snart skal have lavet helhedsplan.

Er det den der prop hvor det ville være bedre at sætte slangen fra opvaskeren på ? 
Fordi så bytter jeg bare rundt. Og får blændet det nuværende af.

Tak for svar indtil videre alle sammen.
Ja den vil løse problemet med vand i opvasker, da opvaskemaskinens slange naturligt går opad, og derfor i en bue helt op under køkkenbordet. 
Men du har stadig 2 x vandlås og derfor sikkert langsom udløb fra vasken.
Et andet problem i den forbindelse er at der står luft imellem de 2 vandlåse, og det kan hindre vandet i at løbe hurtig ud. 

Annonce
ev elmand skrev den 28-11-2024 12:07:04

Ja den vil løse problemet med vand i opvasker, da opvaskemaskinens slange naturligt går opad, og derfor i en bue helt op under køkkenbordet. 
Men du har stadig 2 x vandlås og derfor sikkert langsom udløb fra vasken.
Et andet problem i den forbindelse er at der står luft imellem de 2 vandlåse, og det kan hindre vandet i at løbe hurtig ud. 

Ja min slange går allerede helt op under bordpladen, men det er åbenbart ikke nok.

Jeg får rykket den slange der, og så må jeg vente på de har tid til at komme og lave min rørføring om.

I det mindste er der en forklaring på det.
Jeg var ved at blive skør af det.
Hvis man fjerner det hvide stykke rør mellem vasken og vandlåsen kommer vandlåsen højere op og måske kan man så undgå to vandlåse. Det kræver næsten at være på stedet. Måske vil det hjælpe at vende vandlåsen om.

fase
Ja min slange går allerede helt op under bordpladen
Åh åh måske har jeg lovet for meget (Ja den vil løse problemet med vand i opvasker)

Når jeg skriver at det måske vil hjælpe at vende vandlåsen om, mener jeg selvfølgelig at den skal vendes så tilslutningerne bytter plads.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis