Gipsvæg køkken opbygning stål

Jeg skal til isolere ydervæggen i køkkenet. (Mursten) Planen er at benytte stålskelet, da jeg gerne vil undgå træ på den kolde side af dampspærren. Køkkenet skal dog til dels hænge på væggen på en skinne. (Ikea)
Derfor vil jeg gerne montere krydsfiner som 1 lag. Spørgsmål:

- Kan man montere lægter vandret på reglerne således at jeg kan montere dampspærre lidt inde i konstruktionen og ikke "punktere" den ved opsætning af køkkenet?
- Kan en alm. stålkonstruktion bære køkkenet?
- Er det måske en mulighed at benytte fibergips i stedet for krydsfiner? Kan det holde?

Jeg har ikke ubegrænset plads men omkring 15 cm til konstruktionen 😊

David
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du bruger 15 mm fibergips vil det kunne holde. Men brug rigelig med skruer i de skinner som skabe skal hænge i. 

Du kan sætte stålskelet op, Isolere bagved med f.eks.75 mm bats, Trække dampspærre bag ved stålskelet og så isolere imellem stållægter med 50 mm. Så med murens isolerings evne og de 75 mm så sidder dampspærre 1/3 inde i isoleringen.
På den måde får du plads til installationer, og ingen risiko for at skruer prikker hul i dampspærre.
Skal du have døre i din væg skal du huske at putte trælægte ind i stålskelet ​på begge sider. Så kan man få karmen sat ordentlig fast. 
PS Du kan godt montere dampspærre inden alle stållægter er på plads, så er det lidt lettere

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 26-11-2024 22:45:44

Hvis du bruger 15 mm fibergips vil det kunne holde. Men brug rigelig med skruer i de skinner som skabe skal hænge i. 

Du kan sætte stålskelet op, Isolere bagved med f.eks.75 mm bats, Trække dampspærre bag ved stålskelet og så isolere imellem stållægter med 50 mm. Så med murens isolerings evne og de 75 mm så sidder dampspærre 1/3 inde i isoleringen.
På den måde får du plads til installationer, og ingen risiko for at skruer prikker hul i dampspærre.
Skal du have døre i din væg skal du huske at putte trælægte ind i stålskelet på begge sider. Så kan man få karmen sat ordentlig fast. 
PS Du kan godt montere dampspærre inden alle stållægter er på plads, så er det lidt lettere
Okay. Jeg overvejer stadigvæk en to lags løsning med krydsfiner bag gips. På den måde du beskriver opbygningen på vil krydsfiner nemlig stadigvæk sidde på den varme side 😊
Jeg har ingen dør. Dog er der to 90 cm bredde vinduer. Så reglerne kommer til at sidde langt fra hinanden der. Det burde vel ikke være et problem?

David
Vinduer sidder vel fast allerede så det har ikke noget at gøre med det jeg beskriver. 

Når vi i "gamle dage" byggede vægge for Københavns kommune, skulle vi lave inderste lag af DISSE SPÅNPLADER med lim i samlingerne.
Da vi var færdige med at ryste på hoveder, og bande ingeniøren langt ind i....., fandt vi ud af at det faktisk var utroligt nemt, når man blot sørgede for at sætte den første række helt i water.
Du kan sætte stålreglarne som det passer dig bedst, der er ikke særlig tungt, og der er stort set ikke noget spild.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
ev elmand skrev den 27-11-2024 23:30:55

Vinduer sidder vel fast allerede så det har ikke noget at gøre med det jeg beskriver. 

Nej, det var mere med opbygning af forskalling i forhold til vinduerne 😊

David
Annonce
Regmos skrev den 28-11-2024 10:57:33

Når vi i "gamle dage" byggede vægge for Københavns kommune, skulle vi lave inderste lag af DISSE SPÅNPLADER med lim i samlingerne.
Da vi var færdige med at ryste på hoveder, og bande ingeniøren langt ind i....., fandt vi ud af at det faktisk var utroligt nemt, når man blot sørgede for at sætte den første række helt i water.
Du kan sætte stålreglarne som det passer dig bedst, der er ikke særlig tungt, og der er stort set ikke noget spild.

Den opbygning med spån er brugt i mange kommunale bygninger. Desværre skal der bare ikke meget til for at danne perfekte forhold til fugt og derned skimmelvækst. Har selv arbejdet med fjernelse af dette virkelig mange steder. Derfor vil jeg gerne have så lidt træ som muligt og helst fibergips vs. alm. gips 😅

David
... helst fibergips vs. alm. gips 😅

Hvis det ender med det, ville jeg montere skinnerne med expanditter

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
Omkring vinduer kommer det lidt an på om du har en fald i vindues karmen som inddækning kan passe ind i. 
Er det 15 mm fibergisp så skal det tilpasses da falsen ofte er 10 mm 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også