Hej.
Jeg har et par spørgsmål til hvad jeg kan og må gøre ift. elektricitet i en CNC kasse jeg er ved at bygge til min hobby CNC fræser.
Jeg prøver at lave denne kasse så fri for ledninger som muligt, hvorfor jeg har fræset nogle spor i denne så jeg kan trække ledninger heri (se billeder). Jeg har monteret en IEC sokkel således, at jeg kan tilslutte en hovedledning til boksen, og derfra føder den til CNC kontrolleren, spindel, lys, ventilation osv. osv.
Der er altså tale om en stor trækasse, der måler ca. 1x1m hvori der står en CNC fræser, og der skal laves el. Noget af behovet er 220V og noget er 12V, og jeg vil føre flere forskellige on/off switches frem til et frontpanel.
1. Hører denne kasse ind under stærkstrømsrelementet? Der er jo ikke tale om en fast installation i en bolig.
2. Må man trække løse ledere i disse fræset spor i trækassen istedet for et installationskabel med 3 eller 5 ledere?
3. Jeg tænker godt, at jeg må trække et installationskabel i denne trækanal, som på billedet, men den fylder rigtigt meget?
4. Må mine 220V ledere og 12V ledere føres i samme kanal, hvis de samles i forskellige monteringsbokse?
Ja, kommentarer om, at jeg ikke selv må lave det er også velkomne. Jeg er nysgerrig på om der er en forskel imellem hvad der bliver lavet på boligen af en elektrikker, og hvad man ellers roder med af afkoblet projekter i fritiden, som netop dette, og hvor går grænsen. Hvis jeg fx skruer en stikdåse på et TV møbel er det vel samme kategori som min CNC boks.
På forhånd tak,
Jacob.
...en lettere detaljeorienteret entusiast, eller pedantisk nørd