Fast installation eller ej og betyder det noget?

Hej.

Jeg har et par spørgsmål til hvad jeg kan og må gøre ift. elektricitet i en CNC kasse jeg er ved at bygge til min hobby CNC fræser. 

Jeg prøver at lave denne kasse så fri for ledninger som muligt, hvorfor jeg har fræset nogle spor i denne så jeg kan trække ledninger heri (se billeder). Jeg har monteret en IEC sokkel således, at jeg kan tilslutte en hovedledning til boksen, og derfra føder den til CNC kontrolleren, spindel, lys, ventilation osv. osv.

Der er altså tale om en stor trækasse, der måler ca. 1x1m hvori der står en CNC fræser, og der skal laves el. Noget af behovet er 220V og noget er 12V, og jeg vil føre flere forskellige on/off switches frem til et frontpanel. 

1. Hører denne kasse ind under stærkstrømsrelementet? Der er jo ikke tale om en fast installation i en bolig.

2. Må man trække løse ledere i disse fræset spor i trækassen istedet for et installationskabel med 3 eller 5 ledere? 

3. Jeg tænker godt, at jeg må trække et installationskabel i denne trækanal, som på billedet, men den fylder rigtigt meget?

4. Må mine 220V ledere og 12V ledere føres i samme kanal, hvis de samles i forskellige monteringsbokse?

Ja, kommentarer om, at jeg ikke selv må lave det er også velkomne. Jeg er nysgerrig på om der er en forskel imellem hvad der bliver lavet på boligen af en elektrikker, og hvad man ellers roder med af afkoblet projekter i fritiden, som netop dette, og hvor går grænsen. Hvis jeg fx skruer en stikdåse på et TV møbel er det vel samme kategori som min CNC boks.

På forhånd tak, 
Jacob.

...en lettere detaljeorienteret entusiast, eller pedantisk nørd
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
OvergaardBay skrev den 26-11-2024 13:33:27

Hej.

Jeg har et par spørgsmål til hvad jeg kan og må gøre ift. elektricitet i en CNC kasse jeg er ved at bygge til min hobby CNC fræser. 

Jeg prøver at lave denne kasse så fri for ledninger som muligt, hvorfor jeg har fræset nogle spor i denne så jeg kan trække ledninger heri (se billeder). Jeg har monteret en IEC sokkel således, at jeg kan tilslutte en hovedledning til boksen, og derfra føder den til CNC kontrolleren, spindel, lys, ventilation osv. osv.

Der er altså tale om en stor trækasse, der måler ca. 1x1m hvori der står en CNC fræser, og der skal laves el. Noget af behovet er 220V og noget er 12V, og jeg vil føre flere forskellige on/off switches frem til et frontpanel. 

1. Hører denne kasse ind under stærkstrømsrelementet? Der er jo ikke tale om en fast installation i en bolig.

2. Må man trække løse ledere i disse fræset spor i trækassen istedet for et installationskabel med 3 eller 5 ledere? 

3. Jeg tænker godt, at jeg må trække et installationskabel i denne trækanal, som på billedet, men den fylder rigtigt meget?

4. Må mine 220V ledere og 12V ledere føres i samme kanal, hvis de samles i forskellige monteringsbokse?

Ja, kommentarer om, at jeg ikke selv må lave det er også velkomne. Jeg er nysgerrig på om der er en forskel imellem hvad der bliver lavet på boligen af en elektriker, og hvad man ellers roder med af afkoblet projekter i fritiden, som netop dette, og hvor går grænsen. Hvis jeg fx skruer en stikdåse på et TV møbel er det vel samme kategori som min CNC boks.

På forhånd tak, 
Jacob.

Du vil tilsyneladende tilslutte din maskine med et fleksibelt kabel til en stikkontakt. Din kasse er nu en maskine og skal overholde stærkstrømsregulativet og maskindirektivet. Du skal nu lave en overenstemmelsesærklæring. Altså en CE-mærkning. Jeg ved godt, at sådan bliver det ikke i dit tilfælde, for du vil sikkert kun producere dette ene eksemplar.

Installationen skal selvfølgelig overholde gældende regler. Det betyder, at du ikke må føre enkeltledninger i de kanaler, du nævner. Ledningerne skal være omsluttede af en fælles kappe. Altså ledningerne føres som kabler, men du må bruge blød ledning med dimensionen 1,5 mm2 til spændinger på 230 V. Til de 24 V skal du dimensionere efter strømstyrken.
1. Ja, kassen hører under stærkstrømsregulativet.
2. Nej. lederne skal være omsluttet af en fælles kappe.
3. Kablerne skal være fastgjorte og aflastet for træk ved montagegenstande som dåser og afbrydere. Men du må gerne lukke kanalen med et låg.
4. Ja, hvis isolationsniveauet for begge kabler er for højeste spænding. I dit tilfælde 230 V. Du kan bare bruge kabler     for 230 V.

fase
Tak, for et meget flot svar. Har tænkt over dette et stykke tid og det har holdt mig tilbage for at komme videre.

Ja, præcis, jeg tilslutter med et kabel som bruges til fx en fladskærm eller lignende. Lige nu, som man kan se på det ene billede har jeg brugt et installationskabel med 5 ledere. 

Når du (S. Fabrin) skriver, at man kan bruge en blød ledning, svarer det så til sådan én jeg kan bruge til ophængning af en lampe, forudsat at det er 1,5 mm pr. leder? Og altså ikke sådan en tyk laban som den jeg har lagt i nu.

Kan jeg fx bruge denne.

Vedrørende 4, så forstår jeg det således, at jeg kan bruge en sådan "lampeledning", altså med denne isolering til 12V også og så har jeg ikke nogle problemer med at føre dem sammen. Korrekt? 

Igen mange tak,
Jacob.

Du har lagt et 5 leder kabel i dåsen med en transformer??. Du kunne nøjes med en toleder, men det finder du nok ikke. Den anden side af transformeren skal du bruge et andet kabel til. Det skal du, fordi de to spændinger skal holdes adskilte.
Du kunne overveje at bruge Fleksibel kabel .Det er godt nok 3 leder.

fase
Ja, dette kabel var det eneste jeg havde, og tænkte, at jeg nok skal få brugt lederne ift. at fører afbrydere frem til fronten.

Der er ikke nogen transformer i den grå dåse. Det er bare en sokkel med en sikring og en afbryder. I den sorte er hvor jeg kommer til at lave lidt mere, da dette solid state relæ skal bruges til at tænde og slukke spindel der kommer til at være et par kabler ud af denne til en LED transformer, til en stikdåse og CNC kontrolleren.

Det jeg er i tvivl om nu er netop det du kalder isolationsniveauet for højeste spænding. Hvor lille denne isolation minimum skal være. Den du linker til er jo ret tyk også, omend kun tre ledere. 

Tak, Jacob. 

Det jeg er i tvivl om nu er netop det du kalder isolationsniveauet for højeste spænding. Hvor lille denne isolation minimum skal være. Den du linker til er jo ret tyk også, omend kun tre ledere.
Isolationsniveau er en betegnelse for, hvor høj en spænding isolationen er normeret til og kan modstå.
Det kabel, jeg har henvist til, er beregnet til at bruges i installation. Det er kun 8 mm tykt.

fase
Tak, S. Fabrin. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis