To be or not to be - dampspærre

Da vi købte vores hus, rev vi de pudsede lofter med strå (og isolering med 10 cm kornavner til glæde for musene) ned. Dels, fordi der var mange skader og dels, fordi vi (min hustru) gerne ville have fritlagte bjælker og loft af brædder.

Nu har jeg dog endelig fået overtalt hende til, at vi smider noget gips imellem bjælkerne, og i samme ombæring vil jeg jo gerne lige isolere lidt mere, når nu jeg skal derop og flæske rundt.

Ovenpå er der et uudnyttet loftrum, hvor der der er masser af ventilation, og derfor - i samråd med en fagmand - smed jeg 2x95 mm rockwool på for et par år siden (man siger jo, at grænsen uden dampspærre er 200 mm).
Det vil sige, at med de 190 mm oppe på loftet og 70-95 nedenunder, bliver det jo en snas mere end de 200.

Der er jo kommet nye retningslinjer ift dampspærre, men de forudsætter dels, at loftrum er ventileret (det er det) og at pudsning er lufttæt (og det er jo svært at garantere 100%).

Ville I turde droppe den dampspærre? Der har været NUL problemer med de 190 mm hidtil. Og jeg orker ærligt talt ikke det plastikhelvede. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er træet ikke i sig selv diffusionsåbent, og kan du i det hele taget gøre det tæt mod rustikke bjælker?

Som jeg ser det er det ikke meget arbejde og besvær at ligge en dampspærre op før isolering. Dels kan du klampe den fast på træet (og tape over det) og dels kan du fuge den mod træbjælkerne. Derefter forskalling, isolering imellem og så gipsplader efter alle kunstens regler. 
Personligt ville jeg ikke droppe dampspær, da det er meget svært at lave en præcis beregning på hvor fugten kondenserer. Jeg forstår dog ikke helt de 70-95 nedenunder, hvor kommer de fra? Jeg ville nok ligge dampspær på loft og så ligge at isolering efter.  

it is better to burn out than to fade away
gasse skrev den 25-11-2024 15:07:05

Personligt ville jeg ikke droppe dampspær, da det er meget svært at lave en præcis beregning på hvor fugten kondenserer. Jeg forstår dog ikke helt de 70-95 nedenunder, hvor kommer de fra? Jeg ville nok ligge dampspær på loft og så ligge at isolering efter.  

Han vil efterisolere mellem bjælkerne. Selvom jeg synes det er synd, hvis gipsen kommer for langt ned. Det er pænest hvis bjælkerne er synlige og markante 

HrT skrev den 25-11-2024 15:36:27

gasse skrev den 25-11-2024 15:07:05

Han vil efterisolere mellem bjælkerne. Selvom jeg synes det er synd, hvis gipsen kommer for langt ned. Det er pænest hvis bjælkerne er synlige og markante 

Korrekt. Og ja, jeg har også vaklet noget med den beslutning, og jeg er heller ikke helt sikker endnu, for jeg er enig i, at jo mere bjælke desto pænere. 

Og ja, det er sandt med dampspærre. Jeg synes blot, at det er et forfærdeligt arbejde! 
Det skal ligges en gang og så lig det hele på loftet

it is better to burn out than to fade away
gasse skrev den 26-11-2024 08:34:17

Det skal ligges en gang og så lig det hele på loftet

Der ligger allerede 190 mm uden dampspærre. Deraf spørgsmålet. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også