VVS - indmurede koblingsdåser i hver ende af PEX-rør?

Hej alle.

Jeg vil gerne gemme alle mine PEX-rør i væggene. De skal gemmes i indmurede koblingsdåser (Roth Quickbox Red). Se tegning.

Det vil give mig et meget pænt bryggers, hvor 1. fordelerrør (varmt brugsvand) kommer til at sidde hen over 3 koblingsdåser på række, og det 2. fordelerrør kommer til at sidde over 8 koblingsdåser på række.

Lige nu er det et klassisk bryggers, hvor alt stikker op fra sådan en ø med 11 tomrør. Det er grimt. Det vil jeg gerne gemme i væggen.

Problemet er, at PEX-rørene kommer til at have en koblingsdåse i hver ende.

Min VVSer, der kommer til rådgivning, siger, at det burde jeg ikke gøre, fordi man ikke kan skifte PEX-røret, hvis der sidder koblingsdåser i hver ende. Han kender ingen andre løsninger til at gemme rør-øen af vejen. Lige nu kan det godt sættes op, fordi rørene ikke er muret inde.

Spørgsmål: Findes der løsninger til at kunne trække pex mellem to koblingsdåser, sådan at det er lavet lovligt og så rørene kan skiftes?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din VVS'er har ret. Det kan sagtens laves pænt uden at mure det ind. Det kræver blot at rørene føres frem uden at det ser ud som om det smidt op med en greb. Lav en bøjle, hvor rørene gøres fast med en afstand svarende til afstanden mellem tilslutningerne i manifolden.

fase
Hvis man monterer rørene i manufold samtidig med at de trække op fra gulvet, så kan de komme til at sidde pænt. Der hvor det går galt er når der kommer et bundt rør op fra gulvet og først senere kommer man med manifold og får det monteret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svarene.
Øv at ​der ikke findes en måde at samle det hele ind i væggen på. Jeg må køre med at få en pæn ø, som jeg ​beklæder med et skab.
 Du kan sagtens lave det med pexdåser som du godt vil, men 11 pex dåser på række fylder mindst 1,1 m i bredden, og rørførringen fra dåserne til manifolden bliver også noget af et arrangement.
Jeg tvivler på du kan lave det pænere med din løsning.

Selvbygger med stort S. 
Endelig må manifold jo godt være henh.. 10 og 20 cm fra gulv, så har jeg svært ved at se at det kan laves bedre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis