Aspest i puds og mørtel i børneværelse?

Okay jeg er bekymret. Vi har et hus fra 1959 som vi løbende har renoveret. I denne weekend har jeg og ungerne revet en (halv) væg ned mellem deres værelser (som skal flyttes en smule). Det er en muret væg med puds og tapet. (Der er helt styr på beregninger og bærende væg)... men pludselig er jeg voldsomt bekymret for om der mon er aspest I det, vi har fjernet. Altså pudset og mørtlen? Jeg kunne virkelig godt bruge noget bedre information men jeg synes det er svært at Google sig til noget konkret? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Asbest hysteriet vil efterhånden ingen ende tage.

Der er ikke anvendt asbest i hverken puds eller mørtel.

Selvbygger med stort S. 
Men det er arbejdstilsynets uenig i, tror jeg?
At.dk skriver at der kan findes aspest i puds fra den tid? Men jeg kan ikke læse omfang, sandsynlighed osv. 
Kald mig gerne hysterisk. Det er underordnet. Jeg vil ikke udsætte mine børn for aspest. 

Enig med Superdiy.
Forstår dog godt der opstår bekymringer, med den massive mediedækning og politikere som maler fanden på væggen, - det er jo lige før, at der kommer forbud mod at tage ophold indenfor en afstand af 200 m til et tag med skiffer eller eternit.

Synes lidt flere burde læse følgende fra Ålborg Universitetshospital :
Risikoen ved asbest
PPPJ skrev den 24-11-2024 22:03:29

At.dk skriver at der kan findes aspest i puds fra den tid? Men jeg kan ikke læse omfang, sandsynlighed osv.
Kald mig gerne hysterisk. Det er underordnet. Jeg vil ikke udsætte mine børn for aspest.

Så send en prøve ind til test, det er den sikre metode.

Måske der har været asbest affald i cementen ?

Vi prøver igen, i morgen --
PPPJ skrev den 24-11-2024 22:03:29

Jeg vil give superdiy ret. Der er opstået et hysteri omkring asbest. De fleste, der udtaler sig, aner ikke hvad de taler om. Heller ikke AT.

Iøvrigt er det vel lidt sent at bekymre sig, for børnene, når væggen er revet ned. Men få analyseret pudsen, og få fred i sjælen.

fase
Annonce
Som udgangspunkt bør du ikke nervøs. Chancen for at der har været asbest i er meget meget lille. Der er tidligere anvendt asbestfibre i mørtel, fliseklæb mm. Fliseklæb er normalt anvendt indendørs, men de typer mørtel hvor der er anvendt asbestfibre og tungmetaller er typisk udendørs og brugt som afsluttende facadepuds grundet deres stærke bindende egenskaber. Meget ofte den tidligere populære stænkpuds som kan indeholde alt fra asbest, tungmetaller, glas og derudad. 
Hvis du er meget nervøs for at børnene udsættes kan du med fordel anskaffe en støvsuger med hepa filter samt en minimum p2 maske og støvsuge hele rummet grundigt ad flere omgange 😊

David
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også