Overvågning

Jeg søgte lidt på siden, men synes det jeg fandt var af lidt ældre dato - forestiller mig der er sket en del siden 2018. Så nu vil jeg lige lytte til, om der er nogen med viden og erfaringer omkring overvågningskameraer.

Vi oplever desværre lidt rapseri i vores område (mindre landsby), senest er der en, der har "lånt" naboens juleudsmykning. Andre har "udlånt" krukker, nisser o.m.a.

Som privat må vi sfl ikke overvåge offentlige stier, veje m.m., og man kan tilsyneladende heller ikke få tilladelse til det. Så det må blive noget med kamera(er) på egen grund, der kun dækker egen matrikel. Evt strategisk opsat i samarbejde med naboer.
Men hvilke kameraer kan anbefales, hvad skal man være opmærksom på med placering? Umiddelbart synes jeg ikke det er smart med batteri-kameraer, uanset de kan oplades eller der skal skiftes batteri. Det skal svjks ske ca hver 2-3 måned. Og hvis kamera er nemt at komme til i den anledning, er det også nemt for "lånerne". 

Jeg kan alt - når det lykkes.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kameraer virker som udgangspunkt ikke til andet end at dokumentere, at noget er sket. "Lånerne" kan tage en maske på, så kan optagelserne ikke bruges til så meget. Herefter skal du huske, at du er forpligtet til at skilte med overvågningen, hvis den foretages på steder, hvor "offentlig adgang" er tilladt (normalt er det steder, hvor skraldemanden, postmanden og gæster har lov til at færdes).

Du bør gå efter noget med PoE (strøm via netværkskabel), så der kun skal foretages en tilslutning per kamera, og der skal selvfølgelig være indbygget IR (natlys). Det er endvidere end fordel at have bevægelsessensorer indbygget, men ikke en nødvendighed. Herefter skal du overveje, om du vil bruge en computer, eller en dedikeret NVR til at lagre optagelserne. Ungå alt der kræver abonnement og/eller opkobling til internettet, for at fungere, da andre kan kigge med, uden at du ved det, og så kan kameraerne desuden misbruges af f.eks. hackere, der måtte få adgang til dem.

Mærker som Reolink, Eufy, Arlo og Tapo/TP-Link plejer at være populære.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 24-11-2024 13:20:39

PoE (strøm via netværkskabel), 

Umiddelbart skal jeg have opsat to kameraer, et i hver sin ende af grunden. 

Den ene, den  længst væk, kan forbindes til mit netværk via en extender (TP-Link) i en stikkontakt. Jeg ved ikke lige om den model jeg har, understøtter PoE - det må jeg lige finde ud af. Der er ca 30+ meter i luftlinie mellem extender og router, så kabel til router er lidt udelukket.

Den anden, kan jeg nok trække kabel frem til fra routeren. Men om routeren kan levere PoE skal jeg så også lige verificere.

Hvis routeren ikke kan levere PoE, så kan der købes løse PoE injektorer. Så kan man stadig nøjes med et kabel ud til kamera og så havde strømtilførsel et sted, hvor det passer med en stikkontakt evt inde ved routeren.
Hvis din router ikke kan levere PoE (kan de ofte ikke), så kan du bruge en PoE Injector.

Mht, kamara, så kik også på Hikvision.

Der er en del af dem her : https://ipcam-shop.dk/hikvision/

Men de er ikke helt blllige, og skal det kunne Pan og Tilt (fjernstyres) koster det kassen.

De billige indendørs til få hundrede kroner kan måske også bruges, hvis det sidder beskyttet mod regn (fx. under et udhæng). De billige kan stort set alle Pan og Tilt.
Hvordan får man netværkskameraer på eks mobilen? Kan de spille sammen med Apple HomeKit?
Annonce
henrikh29 & djaydjay

.... PoE Injector.

Nåh ja, det har jeg vist prøvet et andet sted .... tak

Gå efter Axis kameraer, det er de bedste hvad angår pris, kvalitet og funktioner. 

3 skarpe tips til køb af TVO-anlæg til virksomheden/ privaten
Er du i gang med at opgradere virksomhedens/privat kameraovervågningsanlæg, med udsigt til mere arbejde med løbende vedligeholdelse og opdateringer? Få vores tre skarpe råd her.

1. Pris Det er væsentligt ikke kun at se på indkøbsprisen men også på de løbende omkostninger. De færreste SMV har en it-afdeling knyttet til kontoret. Derfor bør du overveje, om en aftale om anlægseftersyn er at foretrække, da det giver sikkerhed for at TVO-anlægget altid virker.
  2. Pålidelighed Det vigtigt ikke kun at se på indkøbsprisen, idet kompromittering af følsomme oplysninger kan koste dyrt. Amerikanske sikkerhedsmyndigheder udtaler at flere kinesiske kameraprodukter udgør mulig sikkerhedsrisiko, idet der er fundet bagdøre i produkterne. Bagdøre som den kinesiske regering kan udnytte til at tappe sensitive data.
  3. Funktioner Vurder afslutningsvis, hvordan du bruger dit TVO-anlæg, og hold det op mod muligheden for at udvide og udbygge med nye funktioner og hardware. Prioriter f.eks. kameraer med IR lys, hvis du ønsker billeder i totalt mørke. 
Hold dig væk fra kameraer der kræver et betalt abonnement, for at kunne tilgå optagelser uanset hvor de lagres.
Tak for at du tilmeldte dig sitet for at reklamere for dit produkt længe efter tråden er slut og begravet…
HrT skrev den 12-04-2025 21:12:48

Tak for at du tilmeldte dig sitet for at reklamere for dit produkt længe efter tråden er slut og begravet…

Hvor ser du reklame/ henvisning til forhandler side? Tak for at genoplive tråden:) 

Hvis det ikke er reklame, beklager jeg. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis