Metaltag og kondens

Hej alle sammen,

Jeg har for nyligt fået bygget et isoleret skur og et anneks, hvor planen er at installere varmepumper i begge bygninger.

Vi har valgt et sort metaltag som tagløsning for at holde omkostningerne nede.

Arbejdet står nu overfor næste trin, hvor vi skal:

1. Montere WinWin vindstopplader,
2. Isolere loftet med 200 mm isolering,
3. Sætte dampspærre op,
4. Forskallingsbræder 
5. Afslutte med Troldtekt-plader.

Mit spørgsmål:
Da vi har valgt et metaltag, og jeg kan se, at tømrerne ikke har monteret undertag, vil det så blive et problem med kondens i forhold til spær, lægter og isolering?

Har vedhæftet billeder fra igår

På forhånd tak for jeres input

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kondens fra taget vil blive meget begrænset når du får isolering og dampspærre op. Men når der ikke er undertag under et koldt tag skal du have 50mm frigang til ventilation under lægterne, det er dårlig praksis at medregne pladsen i bølgerne på tagpladerne = max 150mm isolering hvis dine spær er 200mm høje(?). Hvis det ikke er tilstrækkeligt kan du krydsforskalle på undersiden af spær for ekstra plads til isolering, downside er at der ryger lidt lofthøjde.

I en garage ville jeg blot bruge noget træplade som vindstop.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak, BOFH!

Vi har allerede købt 200 mm isolering, men jeg overvejer at krydsforskalle som du foreslår, for at opnå bedre ventilation end blot ved bølgerne i taget.

Når du nævner krydsforskalling, tænker du så på først at montere lægter langs med spærene og derefter på tværs, som man normalt gør?

Og en anden ting – er det prisen på tagpappen, der gør, at du vælger træplader som vindstop? Min tanke var nemlig, at træplader måske ikke altid slutter helt tæt, især hvis der opstår små skævheder eller millimeterpræcisionen ikke er helt perfekt. 😆
Hvis spærene er 200mm skal du til at flække 50mm isolering fra? Der er noget fusk!
Bedre at undersøge om en ombytning til korrekt tykkelse ikke kan lade sig gøre!
Jeg tror det er de færreste byggemarkeder og tømmerhandler hvor de ikke vil være behjælpelige i den situation. 

Ja det er pris, kan du i det hele taget få einwin der passer i bredden? Jeg ville bruge 9-12 mm krydsfiner/osb -plade savet på mål og skrues fast med 2+2 stikskruer i spæret, tætnes med den billigste byggefuge imod spær og rem.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis