Dampspærre i træhus fra 1940 - eller ikke...

I forbindelse med at jeg skal til at fjerne den oprindelige bløde masonit og isolere væggene indefra i vores gamle træ sommerhus, er jeg kommet meget i tvivl om det er klogt at lægge en dampspærre mellem glasulden og de nye gipsplader. Er der nogen i dette forum som har nogen erfaringer/viden på dette område?
Vh. Jonathan
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis huset bruges opvarmet ( hvad isolerings ønsket tyder på) så bør der laves dampspærre når der isoleres ekstra. 
Det skal sidde inderst ved gips plade eller mask 1/3 inde i isolering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik
Tak for dit svar. Jeg har nu læst en masse om brugen af dampspærre og der er en generel enighed i at den skal sidde inderst, umiddelbart under gipspladerne.
Vh. Jonathan
Det er nu både praktisk og gældende standard at have 30-50 mm forskalling imellem dampspærre og gipsplade. På den måde er der plads til el og varme installationer, uden at skulle gennembryde dampspærre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis der skal være på sommerhuset, bør der være dampspærre. Det giver så risiko for at der samler sig fugtighed på ydersiden af dampspærren, hvis man lader det stå uopvarmet vinteren over. Man bør sikre sig at det aldrig bliver koldere inde end ude. Det kan fx ske efter et par kolde dage uden varme på huset, når temperaturen derefter stiger ude.

Når du isolerer et gammelt træhus, skal du sikre dig, at der er ventilation mellem ydervæg og isolation, ellers kan der samle sig fugtighed på indersiden af ydervæggen. Jeg vil anbefale at du læser forskellige vejledninger eller ser videoer om emnet.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også