Kondens ved aftræk i badeværelse

Hej
Vi har monteret en ny taghætte da vores gamle gik i stykker. Vi skal samtidig skiftet aftræksrøret for at få det til at passe på den nye taghætte. Røret går fra loftet igennem uisoleret loftsrum ca. 1,5m til det når frem til taghætten. Der monteres ventilator i brusekabinen som aftrækket tilsluttes.
Spørgsmål 1, Jeg kan læse flere steder, at aftræksrøret skal så langt op i taghætten som mulig, men jeg vil bare lige have bekræftet, at det gør man da ikke længere med de nye taghætter? Se billede.
Spørgsmål 2, der er "flamingo" på Duka røret, men er dette nok eller bør man alligevel beklæde med rockwoolruller? Se billede af rør.
Spørgsmål 3, hvordan tilpasser man aftræksrøret hvis hvinklen ikke passer med 45grader? Jeg kan kun finde 45graders vinkler. Se billede.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Spørgsmål 1, Jeg kan læse flere steder, at aftræksrøret skal så langt op i taghætten som mulig, men jeg vil bare lige have bekræftet, at det gør man da ikke længere med de nye taghætter? Se billede.
-> Fabrikanten af kanalen og rør kan fortælle dig hvordan der skal monteres korrekt. Det er vigtig du følger fabrikantens anvisninger

Spørgsmål 2, der er "flamingo" på Duka røret, men er dette nok eller bør man alligevel beklæde med rockwoolruller? Se billede af rør.
->Det burde være nok. Men ekstra isolering kan ikke skade. Formålet er at undgå nedkøling af luften med dertilhørende kondens til følge.

Spørgsmål 3, hvordan tilpasser man aftræksrøret hvis hvinklen ikke passer med 45grader? Jeg kan kun finde 45graders vinkler. Se billede.
-> Igen er fabrikanten din "ven"

Hvis i oplever kondens indvendig kan i overveje at:

1. Øge opvarmning af badeværelset - varm luft og varme vægge reducerer kondens og gør at luften kan indeholde mere fugt
  2. Øge udskiftningen af luften - skal selvfælgelig tilpasses den indblæsning der sker andetsteds i huset - evt ved at åbne et vindue i anden ende af huset
  3. Anvende bruser med vandsparefunktion og tage køligere bade
  4. Undlade at åbne et evt vindue i badeværelse(specielt om vinteren) da den kolde luft udfra vil nedkøle vægge og væsentlig øge kondens på vægge og loft. Den friske tørre luft der erstatter den ventilatoren suger ud bør være opvarmet og komme inde fra huset af

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis