Endesamling af I-Bjælke spær til tagkonstruktion

Jeg skal til at lave nu tagkonstruktion på mit hus, og er så heldig at have fået en ordenlig stak I-bjælke spær i 50x500

De er overdimensioneret ift hvad jeg skal bruge (slået op i spændviddetabel), så ingen problemer der… MEN de er blevet skåret midt over pga. transport. 😭

Jeg påtænker at samle dem selv igen, ved at lime og fuldsømme 18mm krydsfiner på begge sider inde i ‘flancen’. Ville indsætte fuld pladelængde 244cm og sp skære i bredden så den lige passer ind mellem top og bund ‘pind’.

Ka’ det holde? :) 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, det ville jeg ikke satse på. Det vil i øvrigt også blive alt for dyrt i plader.

Hvis bjælkerne er skåret lige over, og du selv skærper dem der hvor de skal samles, tager det ikke ret lang tid for en smed at svejse dem sammen.

Selvbygger med stort S. 
Ved 50 x 500 tror jeg det er træbjælker ! ! 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 22-11-2024 22:54:48

Ved 50 x 500 tror jeg det er træbjælker ! ! 

Ja mon ikke det er den her type

Men om det er optimalt at samle dem, ved jeg ikke, de får ​et stivere punkt i samlingen.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er de “50 mm. brede lægter” der giver styrken. “Kroppen” i midten skal nærmest kun sørge for stabiliteten.
Jeg vil foreslå at sætte et stykke tømmer på begge sider af lægterne - ca. 1 m lange. Det skal svare til mindst samme tømmer som eksisterende, blot gennemskåret, så halv tykkelse. Så limer og skruer du det sammen. “Kroppen” ville jeg samle med krydsfiner ca. 1 m langt på den ene side. Også limet og skruet sammen.

Søren O
Åhh LVL bjælker. De er modbydeligt svære at svejse i😁

De kan godt samles med krydsfiner. Hvis du saver strimlerne på den korte led af krydsfineren sparer du en hel del penge på materialer.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Det er træbjælker ja :)

Så i ville både forstærke kroppen og lægderne?

Jeg troede faktisk det var pladen (kroppen) der gav styrken?

Jeg kan lige nævne at de skal spænde 8m frit.

Hvem har skåret dem over? Hvis det er producenten, har de vel en guide på hvordan de skal samles.
Hvis det er nogle andre ville jeg bede om en omlevering. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis