Radiator uden varme

Hej,

Jeg har en radiator uden varme.  Kun en anelse lune i øverste venstre hjørne hvor det varme kommer ind. Resten er helt kold.  Retur er i nederste højre hjørne.

Jeg har tjekket termostaten - det er fin.
Jeg har motioneret og tjekket pakdåsen - den er fin
Jeg har motioneret membranen bag pakdåsen. Det er også fin.
Jeg har tømt radiatoren helt for vand og efterfølgende ladet den fylde op med varmt vand mens jeg lufter ud. Det virker fint. God gennemstrømning i ventilen.
Men ganske hurtigt bliver den helt kold igen.
Min konklusion er derfor at radiatoren ikke kan komme af med vandet. Det må altså være en tilstopning i radiatoren eller i rør.
Den problematiske radiator er sidste stop.   Radiatoren før virker upåklagelig. Så en tilstopning må være i selve radiatoren eller returrøret mellem den kolde radiator og den nummeret før.

Mit næste skridt er at tømme radiatoren igen og så skrue den helt af. Herefter spule den igennem med haveslangen.

Og nu til mit spørgsmål: Såfremt radiatoren ikke er tilstoppet - hvad gør jeg så! Hvordan renser man returrør i sådan en installation?

Mange hilsner
Anders 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du afmonterer radiatoren, kan du skrue “messingdimsen” af returrøret, og koble en vandslange til anlægget. Så skyller du med rent vand, og det vil komme ud af den aftapningshane du allerede har åbnet for.

Søren O
Du mangler lige at gøre den ene ting som løser problemet, nemlig at udlufte radiatoren på luftskruen.

Den sidder øverst i den modsatte ende af termostaten.

Sørg for at du har rigeligt vand på anlægget når du gør det. Dvs. Gerne mindst 2,5bar, og fyld efter når du har udluftet.

Elektronikteknikeren
Jeg ved du skriver at termostaten er fin, men har du prøvet at holde den afmonteret?
@Gregersen.
Radiatoren er udluftet.

Søren O
Gregeren skrev den 22-11-2024 07:19:01

Du mangler lige at gøre den ene ting som løser problemet, nemlig at udlufte radiatoren på luftskruen.

Den sidder øverst i den modsatte ende af termostaten.

Sørg for at du har rigeligt vand på anlægget når du gør det. Dvs. Gerne mindst 2,5bar, og fyld efter når du har udluftet.

Hej Gregeren. Som skrevet har jeg luftet ud. 

Annonce
jhb skrev den 22-11-2024 07:31:44

Jeg ved du skriver at termostaten er fin, men har du prøvet at holde den afmonteret?

Jeg er ganske sikkert på at termostaten er fin. Desuden er faktum at der er fin gennemstrømning til radiatoren gennem ventil når jeg tømmer radiatoren for vand. Vand ind er ikke problemet. Vand ud er problemet. 

Søren O skrev den 22-11-2024 06:48:21

Hvis du afmonterer radiatoren, kan du skrue “messingdimsen” af returrøret, og koble en vandslange til anlægget. Så skyller du med rent vand, og det vil komme ud af den aftapningshane du allerede har åbnet for.

Hej Søren.  

Mener du skylle ind i returrøret eller ind i radiator? Vil det være ok at skylde med vandhane vand direkte ind i husets returrør? Eller kan trykluft prøves?

Bh
Anders
Du skal skylle ind i returrøret. Jeg ville foretrække at skylle med vand, tror også at det får mere slam med ud.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis