Diagram emhættemotor, spørgsmål.

I forbindelse med jeg har haft afbrudt strømmen, virker emhætten ikke længere.
Det er ikke en jeg vil bruge ret meget da den er 12 år gammel.
Har lige bestilt en par kondensatorer, til elektronikken, men afhjælper det ikke problemet, tænker jeg bare at sætte direkte strøm til motoren som sidder på loftet, vi køre næsten altid på højeste hastighed.
Bare med et par 230 volt vippekontakt, til motor, og en til lys.

Nu til spørgsmålet, for motorer med kondensatorer, er ikke min stærke side..
Men motoren har jo kun 2 viklinger, så hvordan skal den tilsluttes, hvis den da i det hele taget kan køre direkte på 230 volt..  
       Se bort fre de røde 1 og 2 det har jeg selv sat ind.    
Undskyld det lidt dårlige billede...

Vi prøver igen, i morgen --
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa
Nu er motoren vel ikke groet fast i fedt? Så vidt jeg ved, bruges en 3. vikling til at starte fra kondensatoren - denne skulle forskyde fasen tilpas, så motoren selv roterer i gang. Kan du " håndstarte " motoren nuværende,  er det lytten den er gal med. En evt. regulator kan også fejle. 

Har ikke tjekket motoren, den er ikke det nemmeste at komme til.
Men betjeningspanelet er helt dødt, men lyset lyser konstant, og kan ikke slukkes.
Og problemet opstod pludselig, i forbindelse med vort ene hpfi relæ slog fra. (den fejl er fundet, og rettet)

Men den i cirklen, som terminalen BU går op til, er det en slags vikling ??

CDP skrev: er det lytten den er gal med. og har ret i at det kan være kondensator MEN det er aldrig elektrolyt (lytten) kondensator når vi som her taler om vekselstrøm.
Motoren forbindes med fase på BU Så denne går igennem overstrøms relæ.
Nul sættes på en af de andre, og det bestemmer så omløbsretning.
Så her prøver du bare indtil den suger bedst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 21-11-2024 22:59:31

CDP skrev: er det lytten den er gal med. og har ret i at det kan være kondensator MEN det er aldrig elektrolyt (lytten) kondensator når vi som her taler om vekselstrøm.
Motoren forbindes med fase på BU Så denne går igennem overstrøms relæ.
Nul sættes på en af de andre, og det bestemmer så omløbsretning.
Så her prøver du bare indtil den suger bedst. 

Så symbolet hvor jeg har sat en pil, er en slags klikson.

Sådan en motor med to viklinger, kan den hastighedsreguleres ved at sænke spændingen?

Men nu vil jeg lige prøve at skifte et par kondensatorer på styreprintet, måske et vildt gæt, men elektronik der står med konstant spænding på, og pludselig  bliver slukket for, har jeg før været ude for en defekt kondensator. (min Grundfos Alfa cirkulationspumpe)

Jeg ser ingen pil men det er også lige meget. Fra klemmen BU går ledning igennem klixon, som er en overhednings afbryder.
Hastighed sættes ned ved lavere spænding, det er netop det som styreprint laver. 
Når man kan gøre det er det fordi en ventilator / pumpe har jævn belastning. Altså lavere men stadig jævn belastning når hastighed går ned. Derfor ender den med en jævn lavere hastighed når man give den lavere spænding.
Man vil ikke kunne gøre det med en rundsav f.eks. 

Annonce
ev elmand skrev den 22-11-2024 15:37:46

Jeg ser ingen pil men det er også lige meget. Fra klemmen BU går ledning igennem klixon, som er en overhednings afbryder.
Hastighed sættes ned ved lavere spænding, det er netop det som styreprint laver.
Når man kan gøre det er det fordi en ventilator / pumpe har jævn belastning. Altså lavere men stadig jævn belastning når hastighed går ned. Derfor ender den med en jævn lavere hastighed når man give den lavere spænding.
Nå det med billedet glippede  

Så det er når der kun er 2 viklinger man kan styre hastigheden, ​ved at ændre på spændingen.

Prøvede at sænke spændingen på en bygningsventilator, som er en 3 faset med kondensator og til 230 volt, det gik ikke strømmen steg til det 3 dobbelte..

ev elmand skrev den 22-11-2024 15:37:46

Jeg har tit brugt en regulator fra ex. en stømsuger ( triac ) til noget blæser halløj, og korrekt det giver en hakkende gang når den dæmpes på en rundsav mv. - mener blot sinus kurven beskæres/forskydes - er det korrekt ?

Så kom der elektrolytter
2 stk 470 uF, 25 volt, samt 1 Stk 10 uF 400 volt, til en samlet pris på 21,85 kr + fragt.

Skiftede først den på 10 uF som jeg synes så en anelse deform ud, det hjalp intet.
Så skiftede jeg de 2 stk på 470 uF, det var det der skulle til, så nu køre emhætten igen.

Til CDP 
ja sinus kurven beskæres, men det er jo det man kalder at nedsætte spænding. Sådan forgår det også med lysdæmper. 
Ved rundsav f.eks. vil saven dykke i hastighed når den belastes. 
Til Trådstarter.
Ja det der jo perfekt på trods af den lidt alternative fejlfindings metode. 

ev elmand skrev den 23-11-2024 22:49:48

Til Trådstarter.
Ja det der jo perfekt på trods af den lidt alternative fejlfindings metode. 
Ja men vist meget almindelig problem, med elektronik der er under spænding 24/7, at hvis de svigter efter strømafbrydelse.
Min grundfos cirkulationspumpe lavede samme nummer, da jeg havde den slukket, i forbindelse med jeg skulle have afmonteret en radiator.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis