Skift af vand i fjernevarmeanlæh

Jeg bor i et hus med fjernvarme. Jeg er sikker på vandet i røreene og radiatorer ikke har været skiftet i mindst 40-50 år. Det er møgbeskidt. Vi har problemer med at få varmen ud i alle radiatorer og vil skifte alle ventiler.

Kloge hoveder der intet aner om fjervarme siger at man ikke skal skifte vandet da det sikkert vil ødelægge anlægget og forværre det.

Jeg har prøvet at google det, men kan ikke finde svar, så nu er mit håb at der er en herinde der ved noget om det, der kan hjælpe mig med et svar :-)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Går ud fra at du har varmeveksler, trykekdpansionsbeholder og cirkulationspumpe på dit radiatorkreds.
Så ville jeg tappe vandet af anlægget, og finde et sted hvor du kan forbinde en vandslange. Måske det kan høres ved at frakoble varmeveksleren. Så skyl anlægget igennem med vandværksvand, med kun 1 radiator åben ad gangen.
Efter gennemskylning ville jeg “stjæle” vand fra fjernvarmerørene og fylde anlægget op med det. Fjernvarmens vand er behandlet, så der ikke opstår korrosion.

Søren O
Har du derimod direkte fjernvarme så skiftes vandet hele tiden og du kan ikke gøre noget

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har varmeveksler og cirkulationspumpe. Og vandet der bliver skiftet kommer fra fjernvarmen. Ikke fra mit eget vand. 
Med varmeveksler og cirkulations pumpe er det "dit eget vand" 
Så for at følge råd fra SørenO. skal du aktiv lægge en slange fra fjernvarme indgang (sikkert en aftappe hane ved måleren) og til påfyldnings studs på dit anlæg. Altså efter at der er skyllet igennem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Perfekt. Tak for svarene 👍👍👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis