Forgreningsdåser uden membraner

Hej ! Mange steder kan man købe denne type billige forgreningsdåser : https://www.wattoo.dk/forgreningsdaase-i-12-85x85x37-mm-ip-55-halogenfri-5421532589
De er i hård plast og uden membran og uden gevind til forskruninger. Dog er de alligevel kategoriseret til IP55. Jeg tænker, at hvis man bare borer hul i dåsen og kører et kabel ind, så bliver det ikke særlig tæt i - i hvert fald ikke til "vandstråle/IP55". Er det meningen at man selv skal montere en løs membran ?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
https://www.wattoo.dk/reduktionsmuffe-polyamid-m50-40-0413109462
Du skal bruge forskruninger med møtrik, for at holde tætheden. ​Du skal sikre dig at de er i rigtig størrelse. En forskruninger giver aflastning, hvilket en membran ikke gør.
@larsen56, tak for svar, men når man selv bestemmer hvor stor et hul man laver i dåsen, så har jeg svært ved at se hvad man skal bruge en reduktionsmuffe til ? 
Hvis du læser på Spelsberg side, så står der at den har "self-sealing insertion membranes" hvilket betyder at det reelt er en membrandåse.
Link

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Dåsen har indstiksmembraner, så der skal ikke bores eller monteres noget.
Lav et lille hul med en skruetrækker og pres kablet igennem efterfølgende.

Den er ikke lavet i hård plast.

Alternativ kan man montere forskruninger som gode ven foreslår.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Der er mange som bruger kniv til at lave hullet i den bløde membran. Det er helt forkert, for det bliver et kantet hul.
 Det skal bare være et lille hul i midten f.eks. som foreslået med en skrue trækker, så presses kabel igennem, og gummi membran smyger sig om kablet. Det helt korrekte er at skubbe kablet lidt for langt ind og derefter ud på plads, så gummimembran stikker ud ad for på den måde at afvise vand bedre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for alle svar. Jeg mener dog stadig at den pågældende dåse er uden en egentlig membran. Det er samme type plast som resten af dåsen - dog lidt tyndere lag. ​
Kaj27 skrev den 21-11-2024 08:33:43

Tak for alle svar. Jeg mener dog stadig at den pågældende dåse er uden en egentlig membran. Det er samme type plast som resten af dåsen - dog lidt tyndere lag.

Kender ikke lige den omtalte membran dåse, men har brugt tilsvarende dåser, hvor membranen er særdeles smidig, og det er plast eller gummi ved jeg ikke.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kender dåsen, og flere gange brugt den type. Det er en membran som beskrevet. Hvis trådstarter har haft "den i hånden" eller prøvet så mærkes det tydelig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis