ventilation dimensionering/kan det bruges?

Hej LDS.

Jeg har fået fingrene i et ventilations anlæg fra 2021 med specifikationer som vist på billede.
Kan dette bruges til mit hus på ca. 160 kvm?
Jeg har lavet en skitse af hvordan jeg tænkte det skulle være.

INFO.
Taghætter er monteret i tag.
Rørtilslutninger på anlæg er 125mm (er det godt nok?
Tænkte 160mm før anlæg 125mm på hoved streng og 100mm ud i rum.
Lyddæmpere på start hoved streng og lyddæmpere lige før ventiler.
Jeg vil gerne have varmere luft ind kan det give mening at monterer varmeflader på både kold og varm side af anlæg.

håber i kan og vil hjælpe med input og ideer :)

Mvh Henrik 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil nok køre en ø160 hovedstreng hen til tredje sidste tilslutning og derfra ø125.

Varmeflade behøver du kun på den ene side, ikke begge. Tjek lige om der ikke er indbygget en i anlægget inden du køber en.

Hvor mange kvm er dit hus?

Kan du komme med mere info på anlægget.
Edit: Kan se, det er et brofer anlæg fra airteam.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Tak for svar :)

Ja det er et brofer 3.0, mit hus er 160 kvm så måske anlægget er en smule til den lille side.
Ifølge beregninger skal jeg bruge 180m3 i timen det kan vist lave 220 hvis jeg har forstået det korrekt.

kan man godt bare gå op i 160 på hoved streng via en reduktion.

jeg tror ikke det har varme flade så tænker jeg skal bruge en da jeg godt kunne tænke mig lun luft der kommer ind

Ja, du sætter en 125/160 reduktion på anlægget efterfulgt af en ø160 lyddæmper længde 600 mm, så skal det nok gå.

Hvis det er oplyst til at kunne klare 220 m³/h plejer det at være ved et tryk på 100 Pa ude i dit system. Det bør det sagtens kunne klare.

Udsugningsluften er med til at varme indblæsningsluften op. Du har vel ​sat dine radiatorer/gulvvarme til 22 grader i rummet. Når ​anlægget suger det ud, bliver indblæsningsluften via veksleren varmet op igen.
Varmefladen er i tilfælde af hvor det er rigtig, rigtig koldt uden for. :-)

Har du læst guiden for Ventilation oppe under fanen GUIDES?

Du bør/skal have lyddæmper på begge rør, på indgangssiden, af anlægget, længde min 900 mm, helst 1200 mm, da 600 mm er for lidt!
Du bør også have lyddæmper lige før ind- og udblæsningsventilerne, længde 600 mm.
Varmeflade, for indblæsningen, på den indvendige side af anlægget, bør være med centralvarme.
Kan styringen i dit anlæg, i det hele taget, styre en varmeflade?
Hold dig fra EL, pga. strømforbruget og brandfaren.

Har du manual eller lignende for anlægget, som du kan vise her?

Tak for info om lyddæmper og rør.
Jeg har fundet dette ved ikke om det hjælper.
Annonce
Hvorfor har du fået ventilationsanlægget gratis, det kan f.eks. tyde på at det ikke er så godt?
Alt andet lige, i min optik, ville jeg ikke installerer den form for anlæg, selv om jeg fik det gratis.
Er der forhandler/support for anlægget her i Danmark?
Jeg har ikke fået det helt gratis😅. 
Der er ikke en dansk butik/forhandler som jeg har fundet.
Jeg har været i kontakt med firmaet som producerer dem som har sendt mig noget mere data, det vedhæfter jeg lige.
Hvor meget isolering skal jeg minimum ligge over rørene?
Jeg tænker i værste fald kan jeg jo købe en ny enhed hvis det ikke fungerer som jeg gerne vil have det.
Med hensyn til varmeflade tror jeg ikke at vand er en mulighed da centralvarmen kommer nede fra kælderen. 
Man man ikke sætte el varmeflade til 23 grader så der altid bliver blæst 23 grader luft ind?

Mvh Henrik 

Min 100 mm isolering over ventilationsrørene, bedst med 200 mm.
Både Nilan og Genvex anbefaler min 100 mm isolering i deres manualer.

Risikoen ved El varmeflade er at står given styring af, risikerer du i værste fald at dit hus brænder ned til grunden!

Min tidliger skrevet sætning står stadig ved magt:
Alt andet lige, i min optik, ville jeg ikke installerer den form for anlæg, selv om jeg fik det gratis.

Tak for input.
Hvis nu jeg tager "chancen" og installere det.

Skal jeg gøre som følgende?

Anlæg har 4x125 mm ind/udtag
Reduktioner monteres fra ø125 til Ø160 til udenfor og reduktioner montere fra ø125 til ø160 på ind og udblæsning samt 2 ø160 lyddæmper 1200mm?
Fra hovedstrenge føres der ø125 til alle rum som vist på min plantegning med 900mm lyddæmper før ventiler?
Varmeflade monteres på den varme side af indblæsning før lyddæmper i ø160?

Håber du vil hjælpe selv om du ikke er fan af anlægget 
Jeg giver lige mit besyv:

Når vi bygger boliger rundt omkring i det danske land, er det med en ø160 lyddæmper, længde 600mm efter anlægget og ø125 ud rør og ventil fra hovedstreng til hvert rum. Derpå en lyddæmper tilsvarende dimension, længde 300. Vi har ikke hørt problemer om støj eller manglende luft.

Indtag og afkast er der ligeledes en lyddæmper ø160, længde 600.

Faste spiro rør fra Lindab.

Du er - som GSH skriver - nødt til at finde ud af om anlægget overhovedet fungerer sammen med en varmeflade.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis