Loftslampe tænder af sig selv

Vi har to loftslamper, der begge tændes/slukkes/reguleres via en lysdæmper.

Den ene lampe reguleres via en lysdæmper med touch, den anden med skydepotiometer. Den første lampe har drillet os igennem 3-4 år. Den kan finde på at tænde af sig selv, nogle gange midt om natten, andre gange om dagen. Vi har haft en teori om, at lysdæmperen blev påvirket af varme fra solen, når sollyset varmer lysdæmperen op. Men det harmonerer jo ikke med, at tern også kan tænde om natten.

Den anden lampe sidder i vore entré, og den får aldrig sollys. Den har tændt af sig selv 5-6 gange i løbet af de seneste tre uger. Hver gang er det om natten.

Nogen bud på, hvad dette kan skyldes?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok ikke solen, men elektrisk støj, der er problemet. Er der tilsluttet nogle større maskiner til jeres el-net?

En touch-styret vil være være følsom for elektrisk støj, og have risiko for at tænde eller slukke uden berøring. Men en med trykknap, skal det være slemt for den tænder.

Vi har ikke nogen større maskiner tilsluttet. Vi har kun ganske almindelige apparater som TV, affugter i kælderen, køkkenredskaber etc.

Begge lamper er tilsluttet af en aut. elektriker, så der er ikke tale om "hjemmefusk".
Touch dæmperen kalibrerer trykfladens følsomhed hver gang den tilsluttes strøm, så du kan prøve at afbryde strømmen (sluk for sikringen), vente lidt, og tænde igen, hvilket vil trigge kalibreringen. Måske det hjælper lidt. Men touch er noget skrammel.

Der næppe noget galt med installationen af lysdæmperne. Et apparat der tænder og slukker automatisk kan også lave en støjpuls, der generer en lysdæmper. Er det apparater af en ordenlig kvalitet, bør det ikke ske. Men selv i det bedste udstyr, kan en støjkondensator gå i stykker. ​Man kan nok ikke slukke for køleskabet i 3 uger, men I kan starte med at teste affugteren.

Støj kan også komme fra naboen via el-nette. Der skal det være større maskiner for at give problemer, men hvis naboen driver landbrug eller tilsvarede, kan det være årsagen.
Jeg prøver med at slukke for affugteren
Annonce
Jeg har haft udkald måske 30 år siden til ældre dame som frygtede at der var indbrud i huset, da der pludselig blev tændt lys. Dengang havde jeg en teori om fugt, men ved ikke om det passer. 
Hun var mor til en af de meget rige familier her på egnen og havde fået den "nymodens" touch dæmper foræret den vej.
Hun bad mig øjeblikkelig om at sætte en almindlig afbryder på, "sådan noget lort ville hun ikke have, når det kunne forskrække hende så voldsom"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg troede at touch lydsdæmper var en dille, der ville forsvinde efter få år. Men de bliver stadigt solgt. Mange må mene, at er gode at betjene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis