Ny og gammel varme - Balancering

Hej.

Jeg har fået gulvarme i huset i stueetagen, og det virker som om balanceringen mellem de gamle radiatorer på 1, 2 sal og stuen er "Off", med det resultat at jeg enten ikke får rigtig varme nogen steder, eller kun det ene.

Jeg har en mistanke om at mit flow er for lavt, men også en ide om at det skyldes at trykkes favoriserer den ene kanal.

Jeg har prøvet at balancere de enkelte radiatorer, ændre flow på gulvarmen og dreje diff-trykket helt op.
pt. her jeg 2.6 bar på frem og måske 2.65 på tilbageløb målt først efter det kommer ind i huset inden forgrening - Lyder det helt tåsset

Tænker i der skal knibes på fremløbet til gulvvarmemanifolden eller er der måske andet galt ?

Kunne man tænke at der burde sidde en AVPL diff ventil på hver enkelt afgrening ?

Tak

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et par billeder af systemet ville hjælpe med at forstå, hvordan det er forbundet. Er dit gulvvarme ikke et system for sig, men forbundet til centralvarmen?

fase
Hermed et par billeder..
Fjernvarmen løber direkte på anlægget og forgrenes ud til 1/loft og gulvvarme, herefter løber det så tilbage igennem kontra ventiler og sammen i samme udløb

Tak

Ekstra info og et mere simpelt view over anlægget

De gamle radiatorer er et 2 strengsanlæg, hvor de gamle rør fra kælder til 1 sal er erstattet af PEX rør i forbindelse med en ombygning.

Tak

løst, med rensning og kraftig gennemskyldning

Tak

løst, med rensning og kraftig gennemskylning.
Betyder det at dit problem med gulvvarme er løst?

Når jeg ser på det viste billede, ser det ud som om fremløbet er tilsluttet cirkulationspumpen direkte uden, at pumpen kun cirkulerer vandet i gulvvarmekredsene. Normalt er cirkulationspumpen tilsluttet frem og retur i gulvvarmen. Frem og retur fra centralvarmen er så tilsluttet gennem en termostat, der måler på fremløbet på gulvvarmen og dermed regulerer den cirkulerede vands temperatur.

fase
Hej

Ja det er løst og alle temperaturer er ok

Den manifold er købt som et samlet element fra Danfoss og der sidder en blandeventil lige under cirkulationspumpen.

Der var kun et flow på ca 40-60 l/h inden rensning. Nu er der et flow på 220-250 l/h

Tak

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis